2.9

Dom över död man

Mellan åren 1933 till 1945 är Torgny Segerstedt chefredaktör för Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning. Han utmanar Tredje rikets ledare med sina kontroversiella artiklar. Vissa läses upp i engelsk radio samma dag som de publicerats och i Norge betraktar man honom som en hjälte. Men den svenske kungen och regeringen fruktar konsekvenserna. Sverige är neutralt och de tvekar inte att gå hur långt som helst för att hålla landet utanför kriget.

Originaltitel Dom över död man
Alternativ titel The Last Sentence
Regissör Jan Troell
Manus Jan Troell, Klaus Rifbjerg
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Jesper Christensen, Pernilla August, Ulla Skoog, Björn Granath, Kenneth Milldoff, Lennart Hjulström, Peter Andersson, Birte Heribertson, Lia Boysen, Maria Heiskanen, Johanna Troell, Åsa-Lena Hjelm, Marina Nyström, Lisa Lundqvist, Hanna Holmqvist, Michael Segerström, Ingvar Kjellson, Jan Tiselius, Pierre Lindstedt, Eddie Axberg, Adam Lundgren

Ful_fisk
2020-08-11
Tja, en ganska lagom välgjord men en smula axelryckande film. Troells första digitala film, vilket ironiskt nog möjliggjorde svartvitt foto budgetmässigt, samtidigt som den digitala tekniken hindrar den svartvita skalan att blomstra som den så gör i analog form. Skådisarna håller klass och det politiska spelet är absolut sevärt. Dramat på hemmafronten är dock lite mer ointressant, trots stark insats från Ulla Skoog. Överlag en ganska mellan film, helt okej men också lite småtråkig. Ifall detta förblir Troells sista film så avslutar han värdigt men inte med flaggan i topp.
Nalleman
2018-11-23
Lång och seg! Sett den en andra gång för att ge den en ärlig chans men inte blev det bättre för det.
2018-01-07
Ulla Skoog är som vanligt underbar, men annars var filmen ganska seg!!
Murvel48
2017-11-05
Jag hade mycket hellre sett mer om det publicistiska och politiken och mycket mindre av kärleksproblemen.
andmoreagain
2017-07-28
"Typisk" biografi-film av J Troell. Dvs...långsam, snygg men också lite tråkig.
DieFrauImMond
2016-09-18
När ska man förstå här i landet att det inte fungerar att låta vem som helst prata vad som helst i en film som utspelar sig i realistisk tid och plats? Trovärdigheten sjunker som en sten när den som är född i Norge inte pratar med norsk brytning, när den som är svensk pratar med dansk brytning, när den som är dansk pratar med svensk brytning och den som är från Göteborg pratar rikssvenska. Detta måste få ett slut. Liknande förhållande skulle vara otänkbart i brittisk eller amerikansk film.
Galivan
2015-07-08
Mild dramatik utan speciella avtryck, och oengagerande handling.Mest interiörscener med lugn dialog. Troell använder inga manipulativa dramaturgiska knep som att forcera in en central dramatisk händelse som gör avtryck i berättelsen. Händelser finns, men ingenting förstärks utöver vad som är naturligt, och det är ovanligt och beundrandsvärt. Musik finns dock, i form av kända klassiska stycken med en trygg, elegant och gammaldags känsla. I övrigt får det svartvita fotot mig stundtals att tänka att det saknas färg. Vad gäller ämnet ser jag egentligen ingen stor potential i det.
Rele
2015-05-16
Inte så trevlig film. Jag ger en tvåa.
okidoki
2015-04-12
Oklart om en osympatisk man och hans äckliga hundar. Stackars hustru. Svag trea.
LillaBlåaMus
2015-04-11
Svårbegripligt att en så bra regissör kan göra något så tråkigt om en så intressant person. Kom inte nära någon person. Men fotot var som vanligt fint.