Domaren

Film baserad på Vilhelm Mobergs pjäs om rättsröta i det svenska samhället. Den unge poeten Krister Langton återvänder hem efter en längre vistelse i Italien. Han upptäcker att han ställts på bar backe av sin förmyndare.

Originaltitel Domaren
Regissör Alf Sjöberg
Manus Alf Sjöberg
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Ingrid Thulin, Gunnar Hellström, Per Myrberg, Georg Rydeberg, Naima Wifstrand, Ulf Palme, Åke Lindström, Elof Ahrle, Holger Löwenadler, Olof Widgren, Georg Årlin, Ingrid Borthen, Inga Gill, Hugo Björne, Siv Ericks

origC-J
2015-04-16
Stora namn bakom och framför kameran. Ingrid Thulin kan man omöjligt se sig mätt på, och Sven Nykvist bjuder på snyggt kameraarbete, men som helhet en besvikelse: en hyfsat intressant första halva förbyts i en alltför amerikansk upplösning.
Gigi1943
2013-10-23
Hade satt en fyra efter första titten men det får räcka nu med en trea. Jag gillar ju alla svenska gamla filmer och att se våra fantastiska skådespelare. Den så kallade musiken var däremot väldigt onödig och skrikig och dessutom var talet så svagt så man tvingades höja volymen och plötsligt så vrålar tjutande "musik" i öronen. Onödigt tycker jag.
2013-07-09
Bitvis ganska fånigt men på det stora hela spännande och intressant.
NtoNW
2012-08-25
Denna Kafkaliknande historia faller tyvärr på ett ganska intetsägande skådespeleri. Sjöberg har tydligen koncentrerat sig mest på formen och har - förutom personregin - släppt handlingens konsekvens. Trots detta är det en mycket intressant film som har en tematik lik Undersökning av en medborgare höjd över alla misstankar. Och scenerna i rättssalen är riktigt bra.
jep
2010-11-11
Stressad dramaturgi, historien berättas utan möjlighet till fördjupning, eftertanke. Blandad kvalitet på på skådespeleriet. Tycker Myrberg spelar över en hel del.
TobiasRydén
2010-08-25
Stark trea. Lite mossigt skådespeleri, men annars spännande och intressant. Fint foto.
HerrArne
2010-01-29
Högintressant och välgjort om rättsröta.
Kareina
2008-05-08
Mkt bra. Positiv överraskning.
kennert
2007-12-02
Lite väl fyrkantigt,budskapet går inte in.
kus
2007-11-27
Filmen stämmer väl även idag. Sen tycker jag väl att skådespeleriet från 50-60 talet är sådär när det fäller det dramatiska, käns inte äkta.