2.5

Don Quijote

Alonso Quijada är en gammal man som saknar äventyr i sitt liv. Han äger ett bibliotek fyllt av böcker om de gamla riddarna och deras resor. En dag utropar han att han inte längre är Alonso Quijada, utan Don Quijote de la Mancha. Tillsammans med sin väpnare Sancho Panza ger han sig av för att söka äventyret och kämpa för sin fagra mö Dulcinea del Toboso. Samtidigt försöker hans släkt och vänner febrilt få honom att förstå att sådant som vättar, jättar och riddare bara finns i fantasin.

Originaltitel Don Quixote
Regissör Peter Yates
Manus John Mortimer
Genre Drama, Komedi, Romantik, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare John Lithgow, Bob Hoskins, Isabella Rossellini, Vanessa L Williams, Lambert Wilson, James Purefoy, Amelia Warner

martineden
2013-07-05
[rek. 2] På många sätt en ganska bra filmatisering av den klassiska romanen i två delar. Måste säga att jag imponeras av Lithgow i titelrollen och han förtjänar definitivt en eloge för sitt fina porträtt. Manusmässigt irriteras jag ganska ordentligt av att man väver in Quijotes "hallucinationer" i storyn och ger uttryck för dessa, vilket ju faktiskt går emot hela poängen med berättelsen. Annars tycker jag att regin fungerar bra och miljöerna är mysiga. Helt okej med viss reservation. 2+/3-
Necross
2011-12-04
Heligagudsmama vad segt och tråkigt. Trots Lithgow och Hoskins.
ziferN
2010-09-08
Såg den i skolan och jag gillade den inte alls, kändes bara tråkig och seg. Det enda som var positivt med filmen var John Lithgow.
mammene
2009-04-22
Jag bara älskade den här historien. När den stolte och galne Don Quixote genomför sin dröm och drar ut för att kämpa för orättvisor och kvinnan han älskar, hans stolta uppsyn. Tänk att bara strunta i vad andra tycker om en, det borde fler göra. Hans vän och följeslagare Sancho var den bästa av alltihop, så finurlig och gullig. Ett härligt par. Visst det här är en naiv och enkel historia, so what! Jag gillar den.
Redwood
2008-02-03
Just så lagom präktig, lagom tråkig och lagom "lagom" som bokfilmatiseringar ofta är.
sparv
2007-09-23
jag hatar att dom inte talar spanska.
film_Alex
2007-01-15
Filmen har en viss charm som lyfts fram utav framförallt en bra skådespelarinsats från John Lithgow. I övrigt så är den ganska dålig, men jag är på gott humör så den får sig en svag tvåa. Helt usel är den inte.
Jexxie
2006-04-16
kass skolfilm
2005-09-07
Hyfsad film baserad på en fantastisk förlaga.
Bostrom
2005-08-25
Den var helt ok. Va mycket skeptisk i början av filmen, hade tänkt mig att någon som såg lite mer spansk ut skulle spela Don Quixote. Men Lithgow gör det bra. Filmen hade ett par roliga scener som räddade den från botten betyg. Tycker det är konstigt dock att nästan alla har ordentlig engelsk dialekt, när det utspelar sig i spanien. Men man ska nog läsa boken istället. Ger mycket mer!