3.7

Donbass

I den östra delen av Donbass blandas ett hybridkrig med väpnad konflikt, brott och plundring. I Donbass kallas krig för fred, propaganda byggs på sanning och man hävdar att hat är kärlek. En resa genom Donbass är en serie galna äventyr där det groteska och det tragiska spelar ett spel om liv och död. Det här är inte bara en historia om en region, ett land eller ett politiskt system utan om en värld som förlorats i efter-sanningen och falska identiteter.

Originaltitel Donbass
Regissör Sergej Loznitsa
Manus Sergej Loznitsa
Genre Krig, Drama, 2010-tal
Skådespelare Valeriu Andriuta, Natalja Buzko, Boris Kamorzin, Sergej Kolesov, Georgij Deliev, Sergej Russkin, Thorsten Merten, Ljudmila Smorodina

goeran
2019-09-16
Sergej Loznitsas dramadokumentär Donbass från 2018 är en intressant och sevärd dramadokumentär om de helt sjuka levnadsförhållandena i ryskockuperade östra delarna av Ukraina; i de fiktiva ryska marionettstaterna som går under samlingsnamnet Novorossiya (Nya Ryssland). Filmen betygsattes ursprungligen 14/9 (betyg 3).
Bouncer
2019-07-06
En film som är väldigt icke-apologetisk i sin skildring av den "andra sidan", aka utbrytarrepublikerna (i Östra Ukraina, eller Novorossiya om man så vill) och dess invånare. Donbass är en sådan film som består av en samling scener med olika karaktärer i varje som är tänkt att gestalta olika teman (korruption, propaganda, fattigdom, kriminalitet) och gör det på ett typiskt Loznitsa sätt. Scenerna är alltså kafkaliknande, emellanåt helt absurda och saknar koppling till varandra. Håller detta i 2 timmar? I helvete heller
karlmats
2018-11-18
Jag är ju en sån där vulgär filmtittare som önskar mig nån form av handling i mina filmer. Här får vi en massa lösryckta scener som visar att situationen i Krim är piss och att militär och annat folk är ganska dystra personer. Korruption, våld och hunger präglar vardagen. Det finns säkert nånting viktigt att visa upp från den här delen av världen i detta skede av historien, men det här höll min koncentration uppe ungefär halvvägs in på den alldeles för långa osammanhängande filmen. Efter min resa till Tjernobyl tidigare i år får det här priset som årets mest Fallout-liknande skildring av samtiden. En svag 2a.
KimEkberg
2018-11-02
Ja, tycker att ungefär hälften av scenerna fungerar- men att det blir på tok för svartsynt och spekulativt- hur svår än situationen än må vara. Gillar scenerna som drar ut på tiden, och inte är för burleska.
Tonti
2018-11-01
Lite blandat. Vissa scener är effektiva och skickligt iscensatta. Vid andra tillfällen (som slutet) känns det som att Loznitsa gör ungefär vad han beskyller motstdarsidan för - vinklad och vulgariserad propaganda. Fast artsy förstås. Som helhet tycker jag dock filmen klarar sig på rätt sida gränsen.