3.8

Donnie Brasco

FBI-agenten Joe får uppdraget att nästla sig in hos New York-maffian. Under namnet Donnie Brasco blir han alltmer involverad i maffians verksamhet.

Originaltitel Donnie Brasco
Regissör Mike Newell
Manus Paul Attanasio
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Al Pacino, Johnny Depp, Michael Madsen, Bruno Kirby, James Russo, Zeljko Ivanek, Anne Heche, Gerry Becker, Robert Miano, Rocco Sisto, Gretchen Mol, Val Avery, Zach Grenier, Paul Giamatti, Tim Blake Nelson

RustyFilm
2016-12-11
Gangsterfilm som lär vara verklighetsbaserad. Kan så vara men någon höjdare är det inte. Ett av filmens karaktärsdrag är att den fokuserar mer på maffians underhuggare än brukligt. Filmen är inte helt kass men det tar inte på något sätt tag i mig.
Dicken96
2016-07-18
Nja lite seg och
Rehn108
2016-03-20
Ja det här var väldigt bra, klart bättre än jag väntade mig. Och Al Pachino alltså, vilken insats!

2016-03-12
Riktig bra.
Andreas_
2015-12-19
Ett näst intill mästerverk med lysande skådespelare rakt igenom och jag måste säga att det är konstigt att varken Pacino eller Depp blev oscarsnominerade för sina roller för jag tycker att dom båda gör två av sitt livs bästa roller i denna spännande gangsterdrama. Det är spännande från början till slut om en snut som ska infiltrera maffian på 70 talet och det som gör den så spännande är att allt utspelas innan internet, mobiler och datorer vilket gör att med ett bra skådespel och smart lögn kan klara dig igenom dom flesta problem. Filmen är baserad på en verklig händelse för en polis som gick undercover för att plocka ner maffian i New York på 70 talet. En bok har gjorts vilken jag inte läst men vad jag hört så säger många att filmen hittar på mycket som inte hände i verkligheten så vill man ha den riktigt sanna historien så ska man nog läsa boken istället. Tidsepoken är riktigt bra skildrad dessutom, bilar, miljöer och kläder är allt riktigt läckert gjort men det som håller den absolut starkaste 5:an borta, är att regissören är ingen Scorsese på långa vägar utan en verklig lättviktare och han lyckas inte riktigt få ihop ett djup i historien utan allt blir nästan bara skrapat på ytan tyvärr men det är det enda jag kan klaga på för annars är allt på topp...speciellt skådisarna. Betyget blir en svag 5:a och filmen håller riktigt bra 18 år efter att den kom ut. Rekommenderas starkt!
Kulturgam
2015-04-09
En rak resa genom maffiamedlemmar lika otäcka som bumbibjörnarna, ledd av en osympatisk och otrovärdig pretty boy; johnny depp, som infiltratör. Filmens minnesvärda ögonblick kan räknas på en hand, och då är jag generös. Se goodfellas istället.
sublim
2015-04-08
Stark fyra, helt klart en av de bättre maffia-filmerna. Gripande spel mellan Depp och Pascino, båda övertygar i sina roller. Ljud, ljus, scenografi, kostym - allt bidrar till en autentisk stämning. Absolut sevärd även för de som inte är helt hooked på gangsterfilm. Rekommenderas!
saggesaliv
2014-12-22
Undercover agenten Joe a.ka Donnie Brasco infiltrerar sig djupare i New Yorks maffia. Detta är en riktigt härlig 90-tals gangsterfilm, som jag uppskattade mycket. Som jag trodde hade jag sett den för länge sedan, innan jag började med mina betygssättningar, men den är utan tvekan värd en omtitt. Donnie Brasco har en riktigt härlig aura liggandes över sig som får mig att njuta från början till slut av ett välskapat och välgenomtänkt gangsterdrama. Både Johnny Depp och Al Pacino är briljanta i sina huvudrollspositioner, väldigt konstigt att ingen av dem ens blev nominerad för en Oscar. Manuset och regin är som tidigare nämnt mycket välgenomtänkt oxh hela filmen flyger förbi, de 150 minuterna känns ovanligt snabba och detta är njutning av film. Betyget gränsar till en åtta men slutar upp på en stark sjua, även om det tar emot lite att inte ge den åttan. Betyg: +7/10
2014-10-30
Om man inte gillar gangsterfilmer bör man ändå se detta. Filmen fokuserar INTE på maffians ideologi utan på individernas tankesätt med mycket utrymme för känslor, motiv och sociala aspekter. Fascinerande handling med ett oklanderligt manuskript, fantastisk scenografi och musik, talande regi och en sällan skådad harmoni mellan action och drama. 3+
Qhunden
2014-10-19
Förstår inte hyllningarna riktigt, tycker inte det känns genuint och det märks att regissören är newbie. Väldigt besviken på Pacino och den allmänt krystade dialogen, känns inte fullt trovärdigt tyvärr. Trea ändå, som ett mindre bra Sopranos-avsnitt.