2.7

Don't Worry Darling

Alice och Jack har turen att bo i det idylliska samhället Victory, en experimentell företagsstad för de män som jobbar med det topphemliga Victory-projektet och deras familjer. 1950-talets samhällsoptimism försvaras av deras VD, Frank – lika delar företagsvisionär och livscoach – och genomsyrar allt i det dagliga livet i den tätt sammanknutna ökenutopin.

Originaltitel Don't Worry Darling
Alternativ titel Dont Worry Darling
Regissör Olivia Wilde
Manus Katie Silberman, Carey Van Dyke, Shane Van Dyke
Genre Drama, Thriller, Mysterium
Skådespelare Florence Pugh, Harry Styles, Chris Pine, Olivia Wilde, KiKi Layne, Gemma Chan, Nick Kroll, Sydney Chandler, Kate Berlant, Asif Ali

Ranma
2024-03-16
Vad gör det att man egentligen sett detta i olika former tidigare? Snygg blandning av Stepford wives, Truman Show, Handmaid ’s tale och liknande. Filmen ska tydligen ha varit hajpad, men jag hade helt missat den och då är jag ändå en rätt flitig cineast. Så när den dök upp på Netflix, hade jag ju inga förväntningar alls pga hade aldrig hört talas om den. Namnet är dessutom skitdåligt?? Jag gillade den skarpt, mycket sevärd och alla inblandade gör ett riktigt bra jobb. 3+ lätt!
svältaren
2024-03-02
Här lånas det friskt från andra dystopiska rullar (Truman Show är en av dem). Stämningen är suggestiv och fotot läckert, men vi vet tidigt vart det barkar. Och det blir lite väl jämnmörkt när huvudpersonen står ensam nästan hela tiden. En humoristisk nivå hade inte skadat.
HerrNenne
2024-02-07
Snygg, stel och låååång. Det finns potential för just den känsla av olust och att något inte stämmer som filmen vill ge oss, men tyvärr drunknar den alltför ofta i ett olidligt lågt tempo och uttråkning.Hur det utvecklar sig blir lite intressant men känns inte perfekt utfört det heller.
curmudgeon
2023-12-01
Blev en andra tittning med tonårsdottern (som så klart har en crush på Styles). Bättre andra gången. Från en trea till en fyra.
2023-09-10
Snygg och småspännande, så den kändes knappast bortkastad. Men visst förstod man tidigt att en av ca tre välanvända slut-tvister kommer mot slutet.
StureStenhög
2023-06-02
Det är inte helt hopplöst det här, men de får det aldrig riktigt att fungera heller. Det känns som att de har en klar idé om att de vill ta sig från A till B, men att de inte riktigt vet vad som faktiskt ska finnas där emellan. Det är synd, för både A och B är ganska bra i sig själva. Det är en snygg rekonstruktion av ett tillrättalagt 50-tal där något mystiskt pågår som fångar intresset. Gåtans lösning är inte dumt uttänkt i teorin heller, men den iscensätts alldeles för klumpigt, och vägen dit består till för stor del av flummig utfyllnad. Florence Pugh är dock bra iaf, men nog hade det också varit kul att få se Shia Labeouf i den roll som nu spelas lite färglöst av Harry Styles. Helst hade man nog bytt ut de flesta i den här produktionen för att det skulle kunna bli något minnesvärt av det här spektaklet
F-M-J
2022-12-12
Krossa patriarkatet! (LOL).
Spook
2022-11-13
Att Harry Styles fick 3M och Florence Pugh bara fick 700K ($) för denna filma Är pinsamt... Florence är det enda som räddar den här filmen från en 2:a. Förutsägbar film som hade varit riktigt bra om den kom för 20 år sedan.
Zok
2022-11-10
Tråkig film som aldrig engagerar.
jack_jack_jack
2022-11-07
Väldigt snygg och bra skådisinsatser men så många logiska luckor och obesvarade frågor. Inte på ett "öppet slut"-sätt, mer ett "äh vi hade bara med den här weirda grejen i början för att öka stämningen lite, men varför är det random små jordbävningar ibland? Fuck do we know".