BETYG
2.4
av 5
Doomsday
2008
Storbritannien, USA, Sydafrika, Tyskland
105min
IMDb
Ett dödligt virus skördar hundratusentals liv i Storbritannien. Myndigheterna ser ingen annan utväg än att bygga en massiv hårdbevakad mur för att spärra in de smittade. Skottland avskärmas från resten av världen för evigt. De som försöker fly mördas obönhörligen. Ingen kommer vare sig in eller ut. Tjugofem år senare bryter epidemin oväntat ut igen. Detta måste betyda att det fortfarande finns liv bakom muren. Myndigheterna utser en elittrupp som ska ta sig in bakom avspärrningarna för att finna ett botemedel men ingen anar vad som väntar dem där bakom. Om helvetet finns på jorden så är det där.
Originaltitel |
Doomsday |
Regissör |
Neil Marshall |
Manus |
Neil Marshall |
Genre |
Action, Thriller, Science Fiction, 2000-tal |
Skådespelare |
Rhona Mitra, Bob Hoskins, Malcolm McDowell, David O'Hara, Craig Conway, Alexander Siddig, Adrian Lester, Sean Pertwee, Rick Warden, Langley Kirkwood, Chris Robson, MyAnna Buring, Nora-Jane Noone, Lee-Anne Liebenberg, Martin Compston, Nathalie Boltt |
Betygsätt |
Logga in eller bli medlem för att rösta
|
Betygsantal |
3340 |
Filmnummer |
58540 |
Recensioner
Första tanken som slår en när man hör namnet och läser beskrivningen är att ännu en \"zombiefilm\" som vi har fått se gott om de senaste åren. Där det börjar med att ett virus på något s... Läs mer »
Jag fick ett gott öga till Neil Marshall, Doomsdays regissör, redan vid hans debutfilm Dog Soldiers, som är en av de få filmer som faktiskt lyckats göra varulvar skräckinjagande med hjälp av ju... Läs mer »
Kommentarer
Neil Marshall som gav oss mästerliga filmen the decent som jag varmt rekommenderar ger oss här en riktig kalkonrulle för vuxna och inte vilken kalkonrulle som helst utan en riktig homage film till pärlor som flykten från NY och Mad Max med lite stänk av 28 dagar senare, man ser verkligen att Marshall håller John Carpenter och George Miller väldigt högt upp på listan över sina idoler här, det är visserligen rätt välgjord action i Doomsday och hyfsade skådespelare även om det är mest okända med men det som sänker filmen är manuset, det är så katastrofalt dåligt att man tror att en 9åring har skrivit skiten, så betyget blir rätt lågt trots att tanken bakom projektet är god, hade kunnat bli något intressant om dom lyckats med en bättre story och utan massa plot holes inbakat, så mitt betyg blir en mycket svag 2:a men inte totalt sågad tack vare Rhona Mitra och Bob Hoskins som alltid är bra samt att jag gillar dom gamla härliga klassiska effekterna som man knappt ser längre, idag är det bara massa dålig CGI som gör våldet både tråkigt och fånigt ala John Wick filmerna för att nämna några, det blir det aldrig i Doomsday men som sagt, synd på manuset, betyg: en mycket svag 2:a
Älskar att jag gick i den här fällan igen! Har verkligen inget minne av att jag sett och betygsatt denna film tidigare, men så är ju det ett slags betyg i sig självt. En skamlös rip-off på flykten från new york. Skäms!
Taffligt på alla sätt, förutom ett par set pieces. Men allt har setts förut och filmen mindre än summan av sina delar. Den ville så mycket men slutar med att inte lyckas med något. Klippningen är frenetisk och gör filmen rörig. Det enda jag gillade med filmen var dess ambition, men det är inte det jag ska betygsätta.
28 dagar senare möter Mad Max och Ivanhoe. Ingen lyckad blandning.
Litet av en hyllningsfilm i samma anda som Kill Bill, och precis som den litet onödigt explicit.
Otrolig svårbedömd... Mad Max-inspirerat knas med medeltid i ena sekunden och biljakter nästa. Löjligt och stereotypt, men ändå underhåller det här på något sätt. Så... ja, kanske var det sevärt trots allt.
Underhållande postapokalyps-film med många hål i manus.
Så går det när när man inte får betyg i ordning och uppförande. Pedagogiskt exempel på varför demokrati och pöbelvälde ska kväsas i sin linda.
[rek. 2] Det känns lite som om Marshall här valt att göra ett projekt där han integrerar flera olika dröm element. Det börjar lovande med virusepidemin (vilken apokalypsfilm som helst) och uppdragsdelen, tänk FLYKTEN FRÅN NEW YORK. Sedan övergår filmen i ett MAD MAX moment och sedan vidare till ett MEDELTIDSMOMENT och slutligen ett biljaktscrescendo. Det finns flera intressanta element och filmen är inte dålig i kreativt avseende, men de olika delarna hänger inte riktigt ihop och bristerna på manusnivå struntar Marshall i han vill bara motivera övergången från en film till en annan. Scenografin är väldigt snygg och min favorit är medeltidsdelen! En eloge ska också ges till Malcolm McDowell och Bob Hoskins. Sådär, helt okej. 2.