3.5

Dorian Grays porträtt

En historia om en ung man, Dorian Gray, som när en vän målar av honom önskar att han får bevara sitt vackra yttre medan tavlan åldras i hans ställe. Önskan slår in och Dorian förblir ung medan hans vänner åldras. Men han blir också allt mer elak och snart börjar hans onda drag speglas av i tavlan…

Originaltitel The Picture of Dorian Gray
Regissör Albert Lewin
Manus Albert Lewin
Genre Drama, Skräck, 40-tal
Skådespelare George Sanders, Hurd Hatfield, Donna Reed, Angela Lansbury, Peter Lawford, Lowell Gilmore, Richard Fraser, Douglas Walton, Morton Lowry, Miles Mander, Lydia Bilbrook, Mary Forbes, Robert Greig, Moyna MacGill, Lilian Bond

S_Griffon
2016-01-20
Blev inte så förtjust i denna. Kul att ha sett den, men ingen favorit.
Paddyeahh
2010-03-03
DORIAN DU!!
heftigahector
2009-08-11
dåligt castad dorian tycker jag, han ser ju bajsnödig ut filmen igenom. och sen är det ju löjliga tavlor
HerrArne
2008-09-19
Gott hantverk, särskilt fotot.
FrågaEwa
2008-06-16
Bästa boken ever, vill inte sabba den genom att se filmen.
ausgang
2008-03-25
Charmig, men otroligt naiv och på tok för anständig. Scenerna på den sjaskiga syltan där sjömannen söker Dorian har förstås en förtjusande fransk kvalité, men i övrigt gäspade jag mig igenom större delen av filmen.
storhemulen
2007-09-12
Bra film åldras aldrig tydligen.
Haak
2007-08-06
jag skulle velat se när de spelade den här på malmö teatern på nittiotalet. Rickard Wolf som lorden och Johan Widerberg som Dorian. Om det är någon jag misstänker ha sålt sin själ för evig ungdom så är det han.
howlin
2006-11-21
nej nej, fel skådespelare som Dorian.
Kangta
2006-10-09
Boken är en favorit från min ungdom och filmen är minst lika bra. Skönt att de följer boken ganska precist! Hurd Hatfield är klassiskt vacker och passar perfekt som Dorian Gray.