2.7

Double Jeopardy

En kvinna blir oskyldigt dömd för mordet på sin egen man. När hon suttit av sitt fängelsestraff och återfått friheten har hon bara två mål för ögonen; det ena är att finna sin son och det andra är att hämnas på den man som satte dit henne.

Originaltitel Double Jeopardy
Regissör Bruce Beresford
Manus David Weisberg, Douglas Cook
Genre Drama, Action, Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Tommy Lee Jones, Ashley Judd, Benjamin Weir, Jay Brazeau, Bruce Greenwood, Annabeth Gish, Roma Maffia, John Maclaren, Michael Gaston, Gillian Barber, Daniel Lapaine, Babs Chula, Spencer Treat Clark

Skapad 2019-12-08 av Rollywood
När Libby (Ashley Judd) blir oskyldigt anklagad för mordet på sin make (Bruce Greenwood) så tvingas hon spendera sex år i amerikanskt fängelse. Hon lyckas sedan bli villkorligt frigiven under ö...   Läs mer »

2021-09-11
En av alla thrillers som kom under 90-talet. Underhållande och kompetent nog för att kommas ihåg.
Andreas_
2021-07-20
Ja hade denna kommit idag så hade jag kallat filmen för ett stort skämt och en skymf mot vanliga intelligenta människor med tanke på hur korkat manus denna film har...nästan pinsamt dåligt faktiskt men tack vare att det är en 90 tals film som så ofta hade dåligt skrivna manus så får vi ta den lite för vad den är...Tommy Lee Jones älskade sin roll så mycket i Jagad att han var tvungen att försöka sig på en likadan film fast med att jaga en kvinna denna gång...har man sett trailern så vet man exakt hela filmen, om inte så förstår man det efter första 10 minuterna...visst gillar jag Tommy Lee Jones som skådis men här verkar han mest medverka för en enkel check rakt ner i fickan på att spela samma roll som så många gånger tidigare, Ashley Judd är bra som den jagade kvinnan men manuset är så dåligt så ingen har något riktigt bra att jobba med, samma sak med Bruce Greenwood som är en underskattad skådis, för han är alltid bra, även här men inte ens han kan lyfta bristerna i detta patetiska manus, antar att manusförfattarna måste ha varit höga när dom skrev denna film...för det är så mycket brister i detaljerna eller så kallade plot holes att man blir mörkrädd men tack vare att den kom ut på ett charmigt 90 tal då man tydligen köpte allt som kom ut så funkar väl denna film också i brist på annat...så stäng av hjärnan helt är mitt tips annars så märker man alla brister som existerar i manuset...kan inte annat än säga att det är en patetiskt dålig film men charmig då det är ala 90 tal...betyget blir en mycket svag 2:a och 1:an är oerhört nära här då logiken är som utblåst ur fönstret...
HerrNenne
2020-09-05
Okej film som känns väldigt 90s-daterad. Jag var dock en aning distraherad så kan inte helt stå bakom mitt betyg.
dudson
2019-08-09
Söt som socker är Judd men ingen vidare skådis iaf. Ploten funkar rätt okej då skurken är överjävligt slemmig & obehaglig. Sen fina mysiga miljöer i new orleans sätter betyget snäppet högre" Synd att filmen har fail scener som t,e,x på båten, Sen den otroligt korkade scenen med polisen på hästen doooh doooh..2+
sodomiten
2021-10-23
Är det verkligen så smart att uppträda på scen efter man fejkat sin egen död?
karlmats
2018-07-28
Den här drog alltså in 170 miljoner dollar i biointäkter redan på 90-talet? Det är ju faktiskt ganska imponerande med tanke på hur intetsägande den var. Lite spänning lyckas man skapa, men handlingen känns ganska ogenomtänkt och Ashley Judd bär inte upp filmen tillräckligt bra. En ganska svag badding och en Tommy Lee Jones som redan gjort den här rollen en gång när han spelade in Jagad känns ganska trött. 2an är given.
Galivan
2017-09-29
Hade totalt glömt den här filmen, men jag hade tydligen sett den förut. Den är ett exempel på amerikanska filmer från slutet av 90-talet med en speciellt distanserad stil. Trots att det ska vara thriller så känns allt helt på låtsas, Ashley Judd är ju som en robot och ler för det mesta. En scen på en färja är bland det konstigaste som hänt på film,vad som ens försöks åstadkommas är helt oförklarligt. Folks motiv är ogenomtänkt och utan grund och actionscener uppstår och utvecklas i en slumpmässig anda. Upplägget är ett tydligt Jagad-upplägg, med Jones i samma roll. Outgrundligt dåligt.
deswhip
2017-09-23
Filmen är ok, välgjord på många sätt men känns väldigt standardmässig.
DukeIgthorn
2017-03-05
Det är lustigt att se dessa 90-tals-thrillers! Filmen är på många sätt välgjord, med både ett genomtänkt manus och fina miljöer. Men samtidigt är karaktärerna i det närmaste karikatyrmässiga, och handlingen så enormt förutsägbar, med sina tillrättalagda vändningar enligt standardmallen. Känns som att man sett filmen flera gånger innan.
2016-10-02
Underhållande, spännande och välspelad thriller (om man nu bortser från Tommy Lee Jones som gör sin gamla vanliga roll utan någon som helst inlevelse). Filmen är ganska udda på sina ställen men det är bara en fördel. Svag 5:a.