1.8

The Shaft

Millenniumbyggnaden i New York är en arkitektonisk pärla, en stor turistattraktion och arbetsplats för 15 000 människor. När byggnadens expresshissar plötsligt börjar uppföra sig underligt skickas reparatören Mark Newman ut för att hitta orsaken. Snart hopar sig dödsfallen och tillsammans med reportern Jennifer får Mark erfara att det som från början såg ut som ett rent rutinjobb har förvandlats till en fruktansvärd mardröm... Med blodtörstig grymhet som bara överträffas av deras oberäknelighet, löper hissarna i den stora Millenniumbyggnaden i New York amok.

Originaltitel Down
Regissör Dick Maas
Manus Dick Maas
Genre Action, Skräck, Science Fiction, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare James Marshall, Naomi Watts, Eric Thal, Michael Ironside, Ron Perlman, Dan Hedaya, Edward Herrmann, Kathryn Meisle

picklessmulan
2020-11-20
Bättre än väntat. Svag Trea
filmfreak1
2015-10-04
Underhåller mer än originalet. Känns oväntat påkostad.
amam
2015-05-06
Svag tvåa. Kul med Naomi Watts, alltid lika roligt med skådisar som tidigt i sin karriär gör B-skräckisar. Tyvärr så är remaken en nedvattnad version av originalet. De flesta av dödsfallen går från att kunna vara vem som helst i originalet till att vara mestadels osympatiska karaktärer i remaken. Sista akten är också genomtöntig och spårar ut helt jämfört med originalet.
2014-11-28
Udda film helt klart som hoppar mellan genres hejvilt. Men det är ändå rätt roligt med en hiss som löper amok. Tydligen en remake av ett holländskt original - gjort av samme regissör. Maas gjorde även Amsterdamned som var riktigt fräsig. Bra mix av kända och halvkända namn och gott om dumheter. Inte alls bra egentligen, men som sagt rätt kul.
dudson
2014-07-19
Hissnande vad gammal den ser ut. Men ändå underhållande på någe vis. Skoj se en yngre Pearlman också.
TheGoreMaster
2013-09-03
Nja inte så värst lyckad remake, men dock sevärd. Jag håller mig till originalet!
Screwface
2012-11-10
Några referenser till 9/11 innan katastrofen hände. Filmen släpptes i Cannes maj 2001. En man i filmen nämner plan som flyger in i byggnader och en annan nämner Bin Laden. Kuslig slump. Eller?
Screwface
2012-11-10
En besatt hiss och Ron Perlman. Kan det bli bättre?
Elizadushkufan
2012-03-14
Spännande och intressant på sist sätt...men hade nog blivit bättre med andra skådespelare.
bossenisse
2009-06-18