3.9

Down by Law

Tre udda typer hamnar i samma cell i ett fängelse i Louisiana. De beslutar sig för att rymma och flyr ut i träskmarkerna, med poliserna i hälarna.

Originaltitel Down by Law
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Tom Waits, John Lurie, Ellen Barkin

RustyFilm
2019-04-11
Härlig Jarmusch stämning och komik, den här gången berättad med svartvita bilder. Att Tom Waits är en sån skådespelarbegåvning viste jag inte. Hans ”Jockey full of bourbon” rullar även ut till intro och eftertexter. Annars är det inte så mycket musik i filmen, jo där var ju ”It’s raining” som Nicoletta och Roberto så härligt dansade till, bra. En annan härlig scen är när Laurettes (Elen Barkins) spelar upp sitt superhysteriska raseriutbrott. Jag ger filmen högsta betyg trots att jag vet att Jarmusch kom med ett par filmer som är ännu bättre efter denna. I scream, you scream, we all scream for icecream!

2016-09-16
Riktig varm film takk vare skuespillene som er fantastiske. Også fint filmet. Fungerer utmerket i svart/vit. Dette ligger rett på grensen mellom 4 og 5.
Ful_fisk
2015-09-06
Rätt trevlig klassiker av Jim Jarmusch. Är dock inte lyrisk som många andra.
adrianpedro
2013-08-31
Tom Waits gör ännu en gång en superprestation och bevisar att han är en skådespelare av hög kaliber! Väldigt välskriven film med intressant dynamik mellan huvudkaraktärerna Jack och Zack, samtidigt som Benigni fungerar väl som lite 'comic relief' (även om hans roll skulle kunna tonas ned några steg). Klippningen känns något slarvig. Det är ingen film som får en att ifrågasätta människans inre eller ger en nya uppenbarelser kring livet, men det är ett ytterst välskrivet och spännande verk som trots en ganska banal handling lyckas kännas originell och fräsch. Rekommenderas!
Blodqvist
2013-08-11
Bäst i början. Usel på slutet. Italienaren var så irriterande. De andra två huvudkaraktärerna hade ingen intressant dynamik. Bra skådespelare men... Tråkigt manus, tråkig film.
AlbinWesley
2013-06-25
Fina noir-influenser, fotot är toppen och bär upp dessa väldigt väl. Storyn blir nästan överflödig när det egentligen bara handlar om samspelet mellan de tre huvudpersonerna. Men sen är väl kanske inte storyn så intressant heller så det är väl bäst så. Träskmarkerna de rör sig i är underbara.
Valarn
2013-03-31
Lyrisk till introt med Jockey Full of Bourbon; Rain dogs är kanske Tom Waits bästa skiva trots allt. Men blir nästan lika snabbt missnöjd över den slarviga klippningen. Stämningen är bra, men dialogen är varken skarp eller intressant jämfört med andra produktioner av Jarmusch. Besvikelsetrea.
Anuwyn
2012-09-16
Seg start. Karpa upp sig till en fyra mot slutet.
Vitus
2012-03-18
en riktigt charmig feel good rulle! ibland tycker man det nästan går för bra och lätt fram för karaktärerna men det är nått som jag kan acceptera.
Esettlokko
2011-10-07
Att Jarmusch använder sig av Waits + Benigni = episkt. Gud vad jag älskar de karlarna. Fotot och miljöerna gör sitt, dialogerna på gränsen mellan välskrivna och helt improviserade. Fnissnödigt och småtokigt, passar så väl med redan nämnda herrar!