2.6

Down with Love

Barbara Novak, en feministisk författare, skriver en bok som belyser att kvinnan ska satsa på karriären och ha sex utan kärlek, istället för att förälska sig och sedan gifta sig. Catcher Block, New York-journalist och playboy, bestämmer sig för att bevisa att även Barbara kan bli kär.

Originaltitel Down with Love
Regissör Peyton Reed
Manus Eve Ahlert, Dennis Drake
Genre Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Renée Zellweger, Ewan McGregor, Sarah Paulson, David Hyde Pierce, Rachel Dratch, Jack Plotnick, Tony Randall, John Aylward, Warren Munson, Matt Ross, Michael Ensign, Timothy Omundson, Jeri Ryan, Melissa George, Ivana Milicevic, Dorie Barton, Lynn Collins

Skapad 2003-10-15 av Kiril
New York 1962. Barbara Novak dyker upp från absolut ingenstans med sin bok “Down with Love” som uppmanar kvinnor att lägga ner kärleken och börja uppträda som playboys för att uppnå jämlikhe...   Läs mer »

BarryHero
2022-03-15
Ska tydligen vara en lyckosam parodi på amerikanska komedier från 1950-talet, men om man inte är bekant med dessa 50-talskomedier kan det vara svårt att förstå vad som pågår. Historien är märklig, och likaså karaktärerna och hur de beter sig. Romansen mellan Zellweger och McGregor känns helt klart svår att relatera till.
Albion
2022-03-09
Lättsam, parodisk ton driven till de yttre gränserna för vad man orkar med i längden. Men den håller ihop och landar väl på fötterna trots allt även om det inte är min stil riktigt. Betyget blir för mig en stark 2;a, 2+
idaho1981
2022-02-06
Underhållande och bra skådespeleri. Miljöerna och kläderna är fantastiska, men historien blir lite väl platt.
Canomia
2018-01-08
Kostym, scenografi, foto som gör en glad. Könskampgrejen är inte så kul men kan inte värja mig mot ytan och en del underhållande replikskiften.
Murvel48
2017-12-09
Varför trodde Filmtipset att jag skulle sätta en etta på den här pärlan?
2016-10-24
Charmig och tokrolig film med väldigt bra skådespelare och bra musik.
2014-12-16
Jag fullständigt kapitulerar för denna films lekfullhet och den detalj det har gjorts för att skapa både ett manus och en scenografi som visar upp dels 60-talet men också en underhållande könskamp. Renée Zellweger och Ewan McGregor är ju också helt suveräna och väldigt charmiga här. David Hyde Pierce är också kul. 4-
Ful_fisk
2014-01-19
En av de mest underskattade komedierna i modern tid. En enorm pastisch på 60-talets sexkomedier med massor av överdriven kitschighet, starka färger och 60-tals-referenser. Renee Zellwegger spelar femenistisk författare som gör vrål-succé och Ewan McGregor spelar karlakarl-journalist som vill krossa henne. Kostymerna, scenografin och musiken är helt fantastisk och skådisarna är oftast tokroliga, främst McGregor och David Hyde Pierce. Filmen vräker på med överdrivet kitschiga skämt och färger vilket gör att filmen drivs av en enorm självdistans. Den vet hur enkel storyn är, och den har förbannat roligt med det. Högt tempo, vräkigt utförande och roliga skämt. Kalas!
embr91
2013-07-20
Pallade inte ens att se halva filmen.
LadyFlanders
2013-03-24
Bra skådisar, härliga kläder, kultig inredning, men fullkomligt apkass film.