2.7

Downsizing

En föreställning av en värld där norska forskare, som en lösning på planetens överbefolkning, uppfinner ett sätt att krympa människor till en dryg decimeters längd och därpå föreslår en 200-årig global övergång från stort till smått. I en miniatyrvärld räcker pengarna längre vilket lockar Paul Safranek och hans fru Audrey.

Originaltitel Downsizing
Regissör Alexander Payne
Manus Alexander Payne, Jim Taylor
Genre Drama, Komedi, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Matt Damon, Kristen Wiig, Hong Chau, Christoph Waltz, Udo Kier, Rolf Lassgård, Ingjerd Egeberg, Søren Pilmark, Jason Sudeikis, Maribeth Monroe, Jayne Houdyshell, Kerri Kenney, Margareta Pettersson, Pepe Serna

Hanness
2020-01-12
Inleder bra men sen blir det bara barnsligt. Ju längre filmen går desto mer flum och trams.
JD
2019-12-01
Visst, den är som tre filmer som inte hänger ihop, men för att uppskatta dess sanna värde tror jag man ska se den lite distanserat. En faktiskt väldigt smart kommentar till vår schizofrena Black Friday/Fridays for Future-samtid.
dafreakish
2019-11-24
Det här kollapsar så hårt att jag undrar om Payne tappade greppet tidigt under inspelningen. Temat försvinner snabbt och man undrar till slut vad den röda tråden egentligen är.
Hengman
2019-11-17
Bra idé, bra skådespelare, dålig film.
Starkbröl
2019-08-24
Vet inte vad den här filmen är bra för.
psyche_delic
2019-08-20
Började ungefär som jag hade väntat mig. Småkul idé och till synes väldigt ytlig. Sedan vände det och blev plötsligt ganska intressant.
hsimpson
2019-08-08
Börjar lite småkul, men tappar alltmer ju längre den pågår.
2019-08-03
Detta var en film som jag egentligen hade tänkt se direkt när den var aktuell. Raden av negativa åsikter om filmen fick mig dock att vända den ryggen. Filmens premiss har dock hela tiden dragit mig tillbaka och nu blev det ändå en titt. Inledningsvis gillar jag också vad jag ser och jag känner att jag förstår filmens budskap och även filosofi. Mer och mer gör filmen konstiga val och den förlorar all sorts av budskap och filosofi. Kvar blir en dum och ofokuserat svammel till film. 2-
starsky
2019-08-03
Segade ur totalt på slutet. Märkliga metaforer jag inte föestod eller orkade med.
Supernaut
2019-07-27
En otippat fin film om klass, solidaritet och mutual aid. Brödboken som film i en modern amerikansk medelklasskontext! Klart underhållande och gränsfall genial hantering av starkt ideologiskt sunt material.