2.7

Downsizing

En föreställning av en värld där norska forskare, som en lösning på planetens överbefolkning, uppfinner ett sätt att krympa människor till en dryg decimeters längd och därpå föreslår en 200-årig global övergång från stort till smått. I en miniatyrvärld räcker pengarna längre vilket lockar Paul Safranek och hans fru Audrey.

Originaltitel Downsizing
Regissör Alexander Payne
Manus Alexander Payne, Jim Taylor
Genre Drama, Komedi, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Matt Damon, Kristen Wiig, Hong Chau, Christoph Waltz, Udo Kier, Rolf Lassgård, Ingjerd Egeberg, Søren Pilmark, Jason Sudeikis, Maribeth Monroe, Jayne Houdyshell, Kerri Kenney, Margareta Pettersson, Pepe Serna

vonadel
2020-06-21
Ja, här känns det som man inte riktigt bestämt sig för vad det ska vara för genre egentligen. Vill minnas att man lanserade den som en komedi, och till en början kanske man kan placera den i det facket, men sen, ja vet jag inte riktigt vad man vill uppnå. Nä, den förlorar på denna vilsenhet. Kul med Roffe dock. :) 5/10
Murvel48
2020-04-03
Krympningsbiten var rätt okej men den spelar ut sin roll efter ett tag och resten blir bara ett segt pekoral. Inte ens Christoph Waltz var särskilt bra.
Ailuj
2020-03-20
Väljer i mitt tycke fel linje mitt i som drar ner alltihopa, men första halvan är riktigt intressant och välgjord.
Hanness
2020-01-12
Inleder bra men sen blir det bara barnsligt. Ju längre filmen går desto mer flum och trams.
JD
2019-12-01
Visst, den är som tre filmer som inte hänger ihop, men för att uppskatta dess sanna värde tror jag man ska se den lite distanserat. En faktiskt väldigt smart kommentar till vår schizofrena Black Friday/Fridays for Future-samtid.
dafreakish
2019-11-24
Det här kollapsar så hårt att jag undrar om Payne tappade greppet tidigt under inspelningen. Temat försvinner snabbt och man undrar till slut vad den röda tråden egentligen är.
Hengman
2019-11-17
Bra idé, bra skådespelare, dålig film.
Starkbröl
2019-08-24
Vet inte vad den här filmen är bra för.
psyche_delic
2019-08-20
Började ungefär som jag hade väntat mig. Småkul idé och till synes väldigt ytlig. Sedan vände det och blev plötsligt ganska intressant.
hsimpson
2019-08-08
Börjar lite småkul, men tappar alltmer ju längre den pågår.