Dr. Jekyll och Mr. Hyde

Den klassika Dr. Jekyll and Mr. Hyde från 1920 med John Barrymore. Dr. Jekyll håller på med experiment och när han druckit en tillblandad dryck förvandlas han till den elake Mr. Hyde.

Originaltitel Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Regissör John S Robertson
Manus Clara Beranger
Genre Drama, Skräck, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare John Barrymore, Brandon Hurst, Martha Mansfield, Charles Lane, Cecil Clovelly, Nita Naldi, Louis Wolheim

Sangraal
2017-04-30
Fantastisk stämning och underbart framträdande av John Barrymore. Mardrömsscenen, förvandlingarna, den annalkande galenskapen... mästerligt!
Noseman2005
2016-06-15
Musiken stör nåt så enormt! Känns helt slumpmässig och inte alls anpassad till filmen. I övrigt godkänd. (6/10)
precineadd
2013-12-05
funktionell. behöver dock restaurering och nytt komp.
Fäktaren
2012-10-13
igentligen är det en väldigt bra film men, den där infernaliska orgelmusiken i 1h och 22min gör att man tröttnar väldigt fort. Visst hade en lösning varit att stänga av ljudet då det trotts allt är en stumfilm men samtidigt är ju just musiken en väsentlig del av en stumfilm.
johnaleks
2012-01-23
hmm, skulle säga att handling o bild håller för en 3:a, dock är musiken inte medryckande nog vilket är viktigt för mig när det annars är stumt vilket drar ned ett snäpp
Paddyeahh
2010-12-19
Häftigt skådespel.
booby
2010-11-05
När det är stumfilm får man uttrycka sig på annat sätt för att skapa dramatik. Barrymore visar sig skicklig i detta. Enkel men bra story och en godkänd stummis.
PeepingPablo
2009-12-27
Versionen jag såg var 87 minuter lång. Fin skräckis av den gamla skolan. Barrymore sköter sig bra i huvudrollen. Favoritscener är när Hyde bankar ihjäl en man och är jätteglad, samt drömscenen med Jekyll. I klass med t.ex. Murnaus Nosferatu.
DanielMott
2008-07-03
Gott om stumfilmsshenanigans, vilket både ger och tar upplevelse- och betygsmässigt.
ThePhantom
2008-04-24