2.9

Dragon - historien om Bruce Lee

Historien om Bruce Lees korta men dramatiska liv. Från en barndom av benhård inlärning av kampsportens konst växer Lee upp med en dröm om att öppna sin egen Kung-Fu skola i Amerika. Han blir snappt upptäckt av en producent i Hollywood och inleder en kometliknande karriär som en av de mest karismatiska actionhjältarna i filmhistorien.

Originaltitel Dragon - The Bruce Lee Story
Alternativ titel Dragon - Legenden om Bruce Lee
Regissör Rob Cohen
Manus John Raffo, Edward Khmara, Rob Cohen
Genre Drama, Action, 90-tal, Biografi
Skådespelare Lauren Holly, Jason Scott Lee, Robert Wagner, Michael Learned, Nancy Kwan, Sven-Ole Thorsen, Ric Young

thebully
2019-02-10
100% jävla skräp!
2016-09-26
Väldigt välspelat. Jag önskar dock att de kunde ha berättat lite mer om Bruce Lee och om hans liv än vad de faktiskt gör för filmen säger faktiskt inte särskilt mycket. Dock är den ändå väldigt bra på sitt sätt.
2015-10-27
En omtitt efter många år och jag gillar fortfarande den här på något sätt varma historian. Scott Lee är utmärkt i huvudrollen och atmosfären samt tidsandan är på topp. Sen är det en hel del bra fighting.
Fläskkäft
2015-10-01
Regissören Rob Cohen har väl mest gjort allmänt dåliga filmer men Dragon: The Bruce Lee story är ovanligt lyckad. Jason Scott Lee är riktigt bra i sin roll, full av entusiasm och vitalitet. Lauren Holly är mycket skön att vila ögonen på och gör dessutom en bra roll som Bruce's fru. Sanningshalten i allt som sker går ju att ifrågasätta men när det är underhållande hela vägen tänker man inte så mycket på det. Fightingscenerna är välgjorda och underhållande och det bjuds på flera stycken av dom. Filmmusiken är mycket stämningsfull och upplyftande. Uppfriskande och inspirerande skildring av Bruce Lee som tyvärr gick bort alldeles för tidigt.

2013-09-16
Det är ingen utmärkt film det här, men slagsmålen är välkoreograferade och det blir aldrig tråkigt, absolut inte. Det finns dock lite negativt att ta upp gällande skådespeleriet från mannen som spelar Lee. Han ger ofta ett förståndshandikappat intryck. Mycket märkligt.
Solidus
2013-09-15
En fin och sympatisk skildring över Bruce Lees liv och karriär. Skådespelet är inte i Oscarsklass, men aktörerna gör trovärdiga karaktärsporträtt, speciellt Jason Scott Lee i rollen som Bruce Lee. En extra eloge ska gå till de utmärkt genomförda kampsportsscenerna som är väl koreograferade. Rob Cohen är ett missfoster i filmbranschen, vars största talang är att förstöra allt han rör med sina vidriga små fingrar, men här har han lyckats med något som jag trodde var omöjligt för denna regissör. Han har lyckats att skapa en bra film.
gre
2012-05-12
En kult rulle numera..
precineadd
2011-11-20
fånig men okej
dudson
2011-11-04
Schysst karaktärs biografi film med mycket hjärta och fighting,, Tror mr,,Lee skulle vart stolt!!
Vitus
2010-03-23
jason scott lee äger i detta och bruden som spelar linda är vrålsnygg. det SKA vara cheese. folk verkar inte förstå. alltid gillat denna film i alla fall. härliga fighter