2.5

Drakarna över Helsingfors

En far och dennes söner blir varandras fiender. Familjens överhuvud gifter sig till en direktörspost i ett storföretag och den äldste sonen, Dani, drillas till att ta över verksamheten när den dagen kommer. Men Dani går ner sig i droger och kriminalitet och hans yngre bror, den mer följsamme Riku som alltid stått i skuggan av sin äldre bror, står plötsligt med ansvaret för familjen. En uppgift som inte passar honom det minsta eftersom han själv dras med problem både med sig själv och de människor han omger sig med. Hans försök att medla mellan sin far och storebror misslyckas. Fadern är en stolt man som arbetat sig till toppen i sitt anletes svett och han vill inte veta av Dani. "Drakarna över Helsingfors" har nominerats till priser i flera internationella filmfestivaler.

Originaltitel Drakarna över Helsingfors
Alternativ titel Leijat Helsingin yllä, Kites Over Helsinki
Regissör Peter Lindholm
Manus Peter Lindholm, Kjell Sundstedt, Charlotta Thelin
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Pirkka-Pekka Petelius, Pekka Strang, Johanna af Schultén, Paavo Kerosuo, Cecilia Paul, Emil Lundberg, Peter Franzén, Lina Perned, Alexander Skarsgård, Theo Af Enehielm, Max Forsman, Yaba Holst, Aina Lesse

2008-09-09
Vilken besvikelse.
HerrArne
2008-09-03
En i grunden bra berättelse tyngs av några usla scener. All heder dock åt Pekka Strang som Dani.
Serafia
2008-02-20
Jag skäms över att vara finlandssvensk för första och enda gången i mitt liv.
HerrOber
2008-02-20
Filmen hade kunnat bli hur bra som helst men skådespelarna, speciellt pappan, är som hittade under en sten. Patetiskt!

2008-02-18
bra handling, men vilket uselt skådespel!
elingu
2007-04-13
Inte så tokigt, men bara en svag trea.
shining_pearl
2006-12-08
Egentligen hade detta kunnat blivit en intressant film, men tycker den är lite rörig och har dålig stämning. Man grips aldrig tag. Fungerar dock att kolla på, så mitt betyg får bli en svag trea.
tomasselin
2006-12-06
att tillägga, ett enskild avsnitt av Nya Tider, på tiden det begav sig, höll högre klass.
tomasselin
2006-12-06
Det bästa i filmen var Alexander Skarsgårds finlands-svenska.
Kirikou
2006-12-06
Det är inget bra betyg när jag hela tide känner för att göra nåt annat under filmens gång. Den har sina stunder men de räcker inte länge.