2.7

Drakdödaren

En drake terroriserar ett kungadöme och för att få slut på det hela har kungen gått med på att offra en ungmö till draken varje år. En grupp fattiga bönder ber en mäktig trollkarl om hjälp för att döda draken.

Originaltitel Dragonslayer
Regissör Matthew Robbins
Manus Matthew Robbins, Hal Barwood
Genre Action, Äventyr, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Peter MacNicol, Albert Salmi, Ralph Richardson, John Hallam, Caitlin Clarke, Peter Eyre, Sydney Bromley, Chloe Salaman, Ian McDiarmid

2017-06-10
Förstår varför Peter MacNicol skäms över denna film. Den här smörjan är ju allt annat än bra.
DukeIgthorn
2017-02-19
Förvånansvärt bra fantasy-film för att vara gjord 1981! Stämningen är relativt seriös och vuxen, inte alls så tramsig som fantasy ofta var förr. Specialeffekterna med draken är imponerande med tanke på årtalet, men givetvis får man tänka bort att man sett mängder av CGI-drakar av senare modell för att det ska funka.
2016-10-25
Tycker det här är en väldigt bra, spännande och välgjord film med bra skådespelare och snygga specialeffekter.
stgurgel
2015-06-16
Häftig drake och härlig strid mot den med snygg stop motion-animering
2015-05-31
En Disneyproduktion, men det ska man inte låta sig skrämmas av då det knappast är en renodlad barnfilm. Detta verkar vara en sorgligt bortglömd fantasy som faktiskt var bra. Draken och effekterna ser grymma ut och även om det såklart efter nästan 35 år känns daterat är det inget hafsverk. Innehåller både blod och våld och hade inte manuset även innehållit en del trams hade betyget klart blivit högre. Sånt här känns synd att se för första gången i vuxen ålder med vuxna ögon.
ThePatient
2014-04-03
Söt. Dock konstigt klippt. Undrar om jag inte såg den här för otrOOOOligt längre sen...
Noseman2005
2012-05-10
Söndagsmatiné!
Malad
2012-01-29
Jag hade givit den lägre om det inte vore för de väldigt välgjorda effekterna.
Fuzzy
2010-04-19
Blev förvånad över hur välgjord, både effektmässigt & i helhet, Dragonslayer är. Om jag hade sett den när jag var cirka 11 hade jag älskat den förbehållslöst, den hade säkert haft samma nostalgivärde som te.x Goonies eller Romancing the Stone. Nu myste jag mest lite och tyckte det var en perfekt 80-tals-fantasy-söndagsmatinee. Draken ser mäktig ut, är välgjord (Harryhausen?) och filmen är ändå lite vuxen i sina dödsscener/kärleksintriger (disneyproduktion till trots).
Frantic
2009-05-18
Såg den för ruskigt länge sedan och vad jag minns var den dålig.