3.7

Draktränaren

Den tonårige vikingen Hiccup lever på ön Berk där befolkningen kämpar emot plundrande drakar för sin överlevnad. Hiccup är mest känd för sin oförmåga att slåss mot drakarna och får ständigt order om att hålla sig undan i stridens hetta. Under en nattlig drakattack verkar det dock som att han lyckas med att skjuta ned en drake. Ingen tror på hans påstådda bedrift så han beger sig själv iväg för att hitta draken. Hiccup kommer att inse att mycket av det man tidigare känt till om drakar varit fel.

Originaltitel How to Train Your Dragon
Regissör Dean DeBlois, Chris Sanders
Manus William Davies, Dean DeBlois, Chris Sanders
Genre Äventyr, Familjefilm, Animerad, Fantasy, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Jay Baruchel (röst), Gerard Butler (röst), America Ferrera (röst), Craig Ferguson (röst), Jonah Hill (röst), Christopher Mintz-Plasse (röst), T J Miller (röst), Kristen Wiig (röst), David Tennant (röst), Robin Atkin Downes (röst), Philip McGrade (röst)

Skapad 2019-11-09 av frienatic
Draktränaren ger oss hisnande kameraåkningar i en fin berättelse som stärker 3D-filmens frammarsch som ett nytt medium som kan bidra till nya filmupplevelser, inte bara kassaklirr för filmbolagen...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av sethgecko
Draktränaren berättar historien om en ung grabb som växer upp i en fornnordisk by. Byn blir ideligen attackerad av drakar som ställer till besvär. Den unge grabben är tanig och inte så bra på ...   Läs mer »

2019-01-27
Den barnfilmen är rätt hyfsad...
92axha10
2018-01-23
Inget nytt i fråga om struktur men den gör den här typen av historia riktigt bra. De lyckades verkligen fånga relationen mellan de olika karaktärerna. Trevlig film för hela familjen och alla åldrar.
2017-10-18
Tatty
2017-04-24
Ingen dålig film men inte riktigt min filmsmak. Är inte mycket för drakar.
Applekingen
2017-04-01
Tillsammans med Kung fu panda är det här dreamworks absolut bästa film.

2016-03-07
På gränsen til en femmer.
Rehn108
2016-01-23
Jag kan inte riktigt förstå den allmänna kärleken till den här filmen. Jag har sett kanske 7 filmer från DreamWorks Animation, och det här är den jag gillar minst. Den mest förutsägbara dramaturgin och den minst inspirerande storyn.
dafreakish
2015-08-16
Extremt snyggt och charmigt om när Drakarna blev människornas vänner och inte fiender längre. Det är lika vackert som uppföljaren (såg andra filmen först av någon anledning) men storyn här är nog aningen mer basic och har gjorts i andra format tidigare. Det som tilltalar med Draktränarfilmerna är annars att de nog är det närmaste Dreamworks har kommit till att skapa samma mysiga känsla som många av Pixars filmer. Absolut sevärt och spännande för mindre barn och läckert i dess prakt för oss äldre.
AjaxSwan
2015-04-25
Överraskande bra! Bra tempo, härliga karaktärer och enormt välgjord. Helt klart en av de bästa animerade filmerna jag sett. 4:a (8/10)
martineden
2015-03-16
[rek. 3] Intrigen är ganska standardartad, men det är väldigt välutfört och designen på drakarna är väldigt fantasifull och fin. Charmig och underhållande. Bra!! 3.