3.6

Dränkta i nummerordning

Trött på sin mans otrohet dödar en kvinna sin man. Inspirerad av hennes dåd dödar även hennes dotter och dotterdotter sina män.

Originaltitel Drowning by Numbers
Regissör Peter Greenaway
Manus Peter Greenaway
Genre Komedi, Drama, 80-tal
Skådespelare Joan Plowright, Joely Richardson, Bernard Hill, Juliet Stevenson, Jason Edwards

Albion
2017-06-24
Skruvat förstås, kul till en viss gräns som dock passeras lite för ofta. På det stora hela hyfsat underhållande med några djupa dalar. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
2016-10-26
Totalt värdelös! En av de absolut tråkigaste filmerna någonsin, alla kategorier!
johnaleks
2014-10-28
jag gillar vanligtvis humor av det mörkare slaget men det här tycker jag blev mest fars och det gillar jag mer sällan, dessutom är den seg
idd
2014-04-08
Ahhh..... dumheter!!
#54
2014-01-08
Riktigt bra Greenaway.
Adoniram
2013-09-14
Förmodligen så antingen älskar man eller avskyr hans filmer, det är svårt att tro att man kan förhålla sig likgiltig. Imponerande konstruktion som måste ha krävt en enorm arbetsinsats. Man kan undra i vilken ordning som scenerna har tagits, kan inte vara lätt att behålla stringensen. Och har någon lyckats se alla siffror?
Ful_fisk
2013-09-05
Haha, störd film! Peter Greenway har skapat en film med Almodóvar-aktig handling och stöpt den i Wes Andersson-liknande bildspråk med stänk av Roy Andersson. Väldigt intressant, rolig och bisarr. Svart humor på hög nivå! Mycket brittiskt, mycket bra!
NtoNW
2012-12-09
En vacker och oförutsägbar film i min smak. Byggd till stor del efter talsymbolism, där siffrorna blir viktigare än livet. Nej, här är döden viktigare som ingrediens som så många gånger i Greenaways filmer.
JimCarrey
2012-11-29
Inte bara vackert utan otroligt intelligent. Filmen hinner ständigt före sig själv. Bästa scenen är när de krockar med kadavrena. Ser ut som en väldigt märklig trafikolycka :D Och så lättvinligt vuxna ser på döden och vad obegriplig och oöverstiglig den är för de som ännu bara ser den som en del av livet, något man kan mäta och kategorisera

2011-09-03
Den här filmen är för skruvad för min smak. Den visuella biten är det inget fel på och flera av skådespelarna är duktiga i sina respektive roller. Men handlingen är allt annat än bra.