3.3

Dråpet

Dråpet är den tredje och sista delen i Per Flys triologi om samhällsklasserna i nutidens Danmark. De tidigare filmerna i triologin var "Bänken" och "Arvet".

Filmen handlar om Carsten, en vänlig och respekterad gymnasielärare. Han är gift, men under ett års tid har han haft ett förhållande med en tidigare elev, Pil, som är mycket politiskt engagerad i den yttersta vänsterflanken. Trots en stor åldersskillnad känner de en stark samhörighet både personligt, politiskt och erotiskt. Under en politisk aktion går något fel, en polisman blir dödad och Pil blir fängslad med sina vänner. Carsten väljer att stötta Pil och offrar därmed sin familj. Sakta men säker börjar Carsten inse vad som verkligen har hänt.

Originaltitel Drabet
Regissör Per Fly
Manus Per Fly
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Jesper Christensen, Beate Bille, Pernilla August, Charlotte Fich, Thomas Voss, Michael Moritzen, Vivian Nielsen, Mads Wille, Jan Meyer

2017-10-30
hsimpson
2013-07-15
Så har jag sett den avslutande delen i trilogin, och jag tycker nog att Fly här åter är uppe på samma höga nivå som i Bänken. Frågan är om inte den här är snäppet vassare. Tät och tragisk film om skuld och ansvar. Danskarna kan!
Florian1978
2013-05-21
Jo, en gripande film om brott, straff och konsekvens. Men problemet är att protagonisternas motiv förblir oklara.
Kurganen
2013-01-08
Dansk film is the shit och det gäller även sämre dansk film. Det finns en ton och en realism som inte känns spelad, till skillnad från många gånger svensk dito. Dråpet är precis som annan dansk film högst gripande och skildrar en handling påverkan på flera olika parter genom ringar på vattnet. Välspelat och gripande film som definitivt bör ses om man får chansen. Till skillnad från andra danska filmer jag sett är dock den balanserande humorn frånvarande. Emellertid är det en ingrediens som i just Dråpet bäst lämnas därhän, vilket filmskaparna också gjort.
lottes
2012-10-27
Mycket bra.
Gigi1943
2012-10-18
Den får bara en svag trea och det beror på att det knappast är trovärdigt men en man med hans avsaknad av charm som inleder ett förhållande med en relativt charmerande ung tjej, mjae. Tycker nog att han borde spela grovarbetar-roller. Den var nästan motbjudande att se honom i intima scenenr med den flickan, dålig casting men filmen som helhet var ganska bra, svag trea alltså.
2012-06-05
Mycket starkt drama om brott, straff och skuld. Har nu sett alla tre Per Fly´s filmer om klassamhället och håller den här som bäst. Storyn är engagerande på flera plan och Christensen är suverän som Carsten.
ellaine
2011-08-24
Känslorna pendlade verkligen genom den här filmen. Jobbig men mycket bra.
Clasen
2010-11-30
Starkt och sorgesamt om moraliska dilemman. På nåt sätt blir jag ändå inte helt gripen. Kanske blivit bortskämd med all bra dansk film genom åren?
LasVegas
2010-07-15
nja, trodde fran borjan att jag skulle satta 4+ men maste saga, kandes lite trakig pa sina hall. Varje gang jag ser en dansk film forvantar jag mig en "Festen" (Lars Von Trier) kansla. Inte sa stark, som sagt, bra skadespeleri men jag ville lara kanna karaktarerna battre. Och jag ville ha mer an detta. Jag anser att Baenken ar schysstare.