3.3

Draquila - Italy Trembles

Sabina Guzzantis dokumentär "Draquila" visar på ett osubtilt och attackerande sätt hur Italiens premiärminister Silvio Berlusconi systematiskt utnyttjat jordbävningen i staden L?Aquila för politiska och ekonomiska syften. Hur han utvecklat en organisation för skydd för civila i krissituationer som används när regeringen vill kunna strunta i att gå lagligt fram när det gäller byggnadstillstånd, eller ge ekonomiskt stöd till påvens olika framträdande runt om i Italien.

Originaltitel Draquila - L'Italia che trema
Regissör Sabina Guzzanti
Manus Sabina Guzzanti
Genre Dokumentär, 2010-tal
Filmnummer 82076

KimEkberg
2010-11-21
ja shore bejkon, en film som gör en irriterad och engagerad men ganska lättköpt och med fjantiga animerade sekvenser. man vet på ett sätt vad man kommer att få: Berlusconi är dum i huvet igen och Italien är ett korrupt skitland. Men den levererar.
ezeikel
2010-06-29
Som vanligt när det pratas Berlusconi sitter man och skrattar ät att Italienarna röstade pä honom....igen, haha. Eldsjälar som Guzzanti och Nanni Morreti räcker inte för att man ska respektera ett folk...Skäms! "Meno male che Silvio c'è"