3.1

Dream

Två människor möts i ett komplext sömnlandskap. Konstnären Jin inser att hans drömscenarion utspelas i verkligheten av den vackra, men ångestfyllda, sömngångerskan Ran. Samtidigt som fantasi och verklighet kolliderar gör även Jin och Ran det.

Originaltitel Bi-mong
Regissör Kim Ki-duk
Manus Kim Ki-duk
Genre Drama, Fantasy, Mysterium, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Lee Na-yeong, Jô Odagiri, Park Ji-a, Kim Tae-hyeon

2013-06-09
Bra film men inte lika bra som Kim Ki Duk:s allra bästa. Samspelet mellan skådespelarna i huvudrollen var det inget fel på. Stabil till stark 3a i betyg!
JimCarrey
2013-04-22
Ki-Duk bjuder på ännu en otrolig resa genom kärleken och människan. Vilket börjar var? 4+
Vitorovic
2012-12-29
Den stunden jag skulle förklara storheten i den här filmen skulle det bli bara luft... Se den, känn den - det är en underbar film som kommer att beröra dig.
pufred
2012-04-11
Intressant idémässigt och handlingsmässigt. Yin-o-Yang-liknande film om sömngångare och drömmar där den ena parten pratar koreanska och den andra japanska utan att det är något konstigt. Idéer brukar gå före karaktärsutveckling i Kim Ki-Duks filmer, men det är störande när de beter sig helt ologiskt. Jag rankar inte den här till någon av hans 10 bästa filmer, men ändå en svag 3:a.
skitbad
2011-08-22
Ja, filmens symbolik och tematik pendlar mellan intressant, fånig och menlös, detsamma gäller egentligen de flesta av filmens enheter. Helheten blir Kim´s svagaste som jag sett men har ändå nog intressanta delar att kämpa sig upp i en svagare 3:a.
reed.richards
2011-07-19
Vacker men ett ganska platt fall. Trots all symbolik känns filmen trivial.
Cumlin
2009-06-17
Påminner lite om en typisk film Kiyoshi Kurosawa skulle göra men Kim Ki-duk gjorde det här alldelles utmärkt. Med tanke på att temat är sömn och dröm så är stämningen helt utmärkt. Filmen är nästan lite grann som en dröm.
Taliah
2009-05-04
Snygg men totalt meningslös. Kim Ki-Duk gör mig bara besviken på senare tid...
HerrNenne
2009-03-15
Började bra och intressant idé, men (det trodde jag inte att jag skulle säga om honom) Kim Ki-duk slarvar bort det. Filmen blir bara sämre och sämre ju längre det går, luckor i tänkandet hos rollfigurerna och slutet kommer med ologisk och därför ointressant symbolik. Det här blev en besvikelse till sist faktiskt. Men det finns några snygga scener och kompositioner, några skratt och några "wow!"
ordentlig
2009-02-25
Förstår kritiken ovan, men tycker ändå att filmen är så pass fängslande att det blir en toppnotering. Den går rakt in i mig på något vis. Hans filmer gör alltid det, även de mindre bra blir skitbra när jag funderar på dem. Det är intrycket som räknas för mig, och den här filmen lämnar ett starkt intryck.