3.5

Drive My Car

Två år efter sin frus oväntade död ska Yusuke Kafuku regissera Onkel Vanja på en teaterfestival i Hiroshima. När den stilige TV-stjärnan Koshi Takatsuki dyker upp som en obehaglig påminnelse om det förflutna, väljer Kafuku att ge honom rollen som Vanja, utan att riktigt att förstå varför. Samtidigt börjar han långsamt bygga ett band till Misaki Watari, en tystlåten kvinna som fått i uppdrag att skjutsa Kafuki i hans älskade röda Saab 900.

Originaltitel Doraibu mai kâ
Regissör Ryûsuke Hamaguchi
Manus Ryûsuke Hamaguchi, Haruki Murakami, Takamasa Oe
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Hidetoshi Nishijima, Tôko Miura, Reika Kirishima, Masaki Okada, Yoo-rim Park, Dae-Young Jin, Sonia Yuan, Ahn Hwitae, Perry Dizon, Satoko Abe, Hiroko Matsuda, Toshiaki Inomata, Takako Yamamura, Ryô Iwase, Park Soo young
Filmnummer 141910

StureStenhög
2024-06-26
Efter en stark inledning tappar filmen i mittenpartiet för att sedan ta sig lite framåt slutet igen. Jag finner relationen mellan huvudpersonen och hans fru som den mest intressanta, och den ligger också hela tiden som en skugga över filmen där fler lager kommer fram efterhand. Det finns något tillfredsställande i när väldigt tillknäppta karaktärer till slut gläntar lite på dörren, och det vet den här filmen hur man utnyttjar. I den aspekten är det förstås en fördel att den är lång, men jag kommer ändå inte ifrån att den är för lång. Här finns ganska mycket som bara framstår som utfyllnad, och jag hade gott klarat mig utan det mesta av teaterrepetitionerna. Man får dock anta att den som har koll på sin Onkel Vanja hittar paralleller där som går mig förbi. Snygga bilscener annars, men jag får lite känslan av en regissör som försöker testa hur mycket dötid han kan komma undan med utan att publiken eller någon producent säger ifrån. Svag trea
Xeno
2024-03-16
Stort plus för de japanska miljöerna och att de använder en SAAB 900 :-) Resten är skräp.
mammene
2024-03-09
Det här är svårt, svag trea eller stark tvåa. Det är en film som jag borde tycka om för den har det som jag uppskattar hos en film, det långsamma berättandet utan stora åthävor, det som händer det händer i människorna, det är blickar och tankar. Men jag tappade intresset då och då, allra mest tycker jag teaterrepetitionerna blev något tråkiga och de eviga berättarmonologerna. Fotot är så snyggt och när den röda Saaben glider omkring med den sparsamme Yûsuke och hans ännu sparsammare chaufför Misaki som sakta närmar sig varandra så känns det fulländat. Samtidigt som den tränger sig på så håller den inte riktigt hela vägen, så jag stannar vid en stark tvåa.
Starkbröl
2023-08-05
Tämligen pretentiös historia som till stor del utspelar sig i en gammal Saab. Ibland funkar det men oftast känns det bara konstlat, och skådespelet/speglandet inuti skådespelet känns lite övertydligt, låtsasdjupt liksom. Med en annan skådis än Hidetoshi Nishijima hade det inte fungerat alls eftersom han utstrålar så mycket värdighet. Längden på filmen gör inget alls, konstigt nog, men slutet är blaha.
Spomenka
2023-04-02
Stilistiskt stod den ut för mig som en film som stal min uppmärksamhet. Men den har inte lämnat några större avtryck. Den var kanske lite för sömnig, men inte på grund av tempot.
Albion
2022-11-30
En film som försiktigt skrider fram likt en å. Lite vindlande mystisk men vacker och inbjuder till eftertanke. Är filmen för lång? Ja, förmodligen. Den hade absolut vunnit på att kortas av. Underbart attribut med hans vackra Saab 900. Betyget blir en stark 3;a, 3+
Jompalompier
2022-08-28
Jag förstår verkligen inte dess storhet. Känns lite kejsarens nya kläder. Behövde den verkligen vara tre timmar lång?
labi
2022-08-08
Femman är nära. Hade velat ha ett mer rosaskimrande slut, annars är det en perfekt film. Tōko Miura är briljant och bedårande.
BarryHero
2022-05-07
Långsamt berättad med fin bildkomposition och vackra vyer över Hiroshima, Hokkaido, och andra delar av Japan. Visste inte mycket om handlingen innan filmen, och blev överraskad av moment i handlingen som man kanske annars hade känt till innan man såg den. Storymässigt är jag inte helt säker på varför den är så prisad, men skådespelarprestationerna är bra och sällan har man sett en film där bilscenerna känns så naturliga.
goeran
2022-04-04
Ryûsuke Hamaguchis Drive My Car (originaltitel Doraibu mai kâ) från 2021 är på sätt och vis, i dubbel bemärkelse, en teatralisk film. Men mycket intressant och psykologiskt djupborrande (och minutiöst och snyggt filmad). Det är inte svårt att förstå varför filmen nyligen vann en Oscar som bästa utländska film. Betyg 4.