Driver

Ryan O'Neal spelar en frilansande ensamvarg som är specialist på att köra flyktbilar åt rånare. Bruce Dern gestaltar en obehaglig snut som gör allt för att gripa honom... Av somliga kallad för "den ultimata biljaktsfilmen".

Originaltitel The Driver
Regissör Walter Hill
Manus Walter Hill
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Ryan O'Neal, Bruce Dern, Isabelle Adjani, Ronee Blakley, Matt Clark, Felice Orlandi, Joseph Walsh, Rudy Ramos

2023-05-21
Någon ultimat biljaktsfilm är det inte. Tycker också att bilscenerna är för överdrivna och mer spektakulära än fängslande och underhållande. Är dock inte varje dag man ser en orange Mercedes tokköra i ett p-hus. Gillar annars scenerna på tåget. Handlingen är dock hoppig och filmen hade blivit bättre om den var mer sammanhängande. Men som några före mig varit inne på är det hög kvalitet i jämförelse med många nyare filmer i samma genre. Bra skådespelare, bra filmad, ett bra ljudarbete och inte sönderklippt. Intressant som tidsskildring också.
Sheepy
2022-12-13
Mycket underhållande biljaktsfilm med skön 70-talskänsla och extra allt. Ryan O’Neal & Bruce Dern har bra samspel och är trovärdiga i sina respektive roller. Biljakterna är långa, väl koreograferade och intensiva (det märks tydligt var Baby Driver hämtat sin inspiration).
RichardEk
2022-03-13
En både lågmäld och högoktanig thriller lite i stil med Michael Manns tidigare filmer. Ryan O’Neal, med sin lite sorgsna men påtagliga karisma bygger upp hela filmen med sin närvaro och har god hjälp av det tekniska team som har satt ihop biljakterna. Det är realistiskt på ett sätt som dagens biljaktsfilmer verkar ha lämnat bakom sig för gott och följaktligen också mer medryckande (även om exempelvis jakterna i F&F – varumärket ofta är estetiskt hänförande).
Starkbröl
2022-02-14
Nicolas Winding Refn sneglade nog en del på den här när han gjorde Drive, men även om den här är rejält lökig ibland är detta en bättre film på alla sätt trots 70-talsfeelingen. Båda fick dock treor av mig. Gillar konceptet att slänga in lite mystiska oförklarade vackra kvinnor för att försöka höja noir-kontot.
Zebulonm
2021-08-09
Bra o sköna biljakter..
Tonti
2020-01-15
Man får ungefär vad man kan förvänta sig av biljakter, machoism och sunkigt 70-talsurbanism. Bra nerv i flera av actionsekvenserna och ganska kul skådisar.
fisk0
2020-01-14
Snygga biljakter, hyfsat intressant persongalleri, som tyvärr dras ned av att skådespeleriet inte är särskilt bra (och det låter inte som att de hade något vidare material att jobba med heller, mycket av dialogen låter helt enkelt onaturligt skriven, inte bara framförd).
Ghostface
2019-12-14
En kalkon som idag närmast är parodisk. Kanske var värdet större på 70-talet.
Björkman
2018-12-04
Helt okej med välgjorda dialoger och biljakter. Dock blir jakterna något långdragna. Bruce Dern är den som sticker ut skådespelarmässigt.
haajen
2017-10-12
Svag trea, här finns inget annat än yta - som tur är ytan rätt ok.