Driver

Ryan O'Neal spelar en frilansande ensamvarg som är specialist på att köra flyktbilar åt rånare. Bruce Dern gestaltar en obehaglig snut som gör allt för att gripa honom... Av somliga kallad för "den ultimata biljaktsfilmen".

Originaltitel The Driver
Regissör Walter Hill
Manus Walter Hill
Genre 70-tal, Kriminalare, Drama, Thriller
Skådespelare Ryan O'Neal, Bruce Dern, Isabelle Adjani, Ronee Blakley, Matt Clark, Felice Orlandi, Joseph Walsh, Rudy Ramos

Tonti
2020-01-15
Man får ungefär vad man kan förvänta sig av biljakter, machoism och sunkigt 70-talsurbanism. Bra nerv i flera av actionsekvenserna och ganska kul skådisar.
fisk0
2020-01-14
Snygga biljakter, hyfsat intressant persongalleri, som tyvärr dras ned av att skådespeleriet inte är särskilt bra (och det låter inte som att de hade något vidare material att jobba med heller, mycket av dialogen låter helt enkelt onaturligt skriven, inte bara framförd).
Ghostface
2019-12-14
En kalkon som idag närmast är parodisk. Kanske var värdet större på 70-talet.
Björkman
2018-12-04
Helt okej med välgjorda dialoger och biljakter. Dock blir jakterna något långdragna. Bruce Dern är den som sticker ut skådespelarmässigt.
haajen
2017-10-12
Svag trea, här finns inget annat än yta - som tur är ytan rätt ok.
Diclonius
2016-10-19
Biljakter som får F&F att se ut som Åsa Nisse i Agentform. Även en väldigt existensiell feeling i filmen, då föraren påminner mycket om Alan Deloins karaktär i Le Samourai. Rekommenderas.
yrkeschaufföre
2015-04-16
Jag hade en lång period när jag spelade spelet dagligen, så det var skönt att se hur troget det var filmen. Biljakterna är inte överväldigande men lite mer äkta än dagens CGI-maxade klipp. Skön 70-talskänsla filmen igenom och det var först i eftertexterna som jag såg att ingen nämndes vid namn, coolt!
Pava
2013-11-02
En riktigt skön och stämningsfull 70-tals rulle med biljakter i fokus. Är egentligen inte min tekopp, men denna var grym. Det är nästan så man känner lukten av bränt gummi i vardagsrummet. Fyra välpumpade Michelindäck!
ChrullOrson
2013-04-29
Tuff. Mer behöver knappast sägas.
jallek
2012-09-18
Kall och go stämning filmen igenom.