2.8

Dröm vidare

Mirja måste finna sin plats i världen efter ett avtjänat fängelsestraff. När hon lyckas få ett jobb som hotellstäderska börjar hon leva ett dubbelliv. Hon slits mellan sin sjuka mamma och sina gamla vänner, som varit som hennes riktiga familj.

Originaltitel Dröm vidare
Alternativ titel Beyond Dreams
Regissör Rojda Sekersöz
Manus Johanna Emanuelsson
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Evin Ahmad, Gizem Erdogan, Malin Persson, Segen Tesfai, Ella Åhman, Outi Mäenpää, Anna Bjelkerud, Michael Lindgren, Diar Said, Inger Nilsson (II), Best Mbemda, Stina Almquist, Charlotte Lindmark, Jimmy Backman, Anna Denarp, Adel Ahmod

LillaBlåaMus
2019-10-25
Jag hade inga problem med att gilla Mirja, hon hade uppenbarligen anledning att vara förbannad. Håller inte med Kyllo om chefen. Jag såg inte att han brydde sig om henne. Uppfattar inte heller budskapet som att ”det är bättre att förbli kriminell och leva rövare än att anpassa sig till samhället”. Snarare att det är bättre att svälja sin stolthet och värdera sina verkliga vänner (även om de gjort en illa) än att slava för en samvetslös, kriminell arbetsgivare. 3+
AndersAxelsso
2019-08-03
Jo, jag gillade det här. Tycker att hon spelar jättebra och är väldigt stark precis som jag ser att vänskapen är. Fan vad tufft det kan vara att leva... 4+
StureStenhög
2019-04-04
Högst mediokert. Liknande filmer har setts förut, ofta med en huvudperson som är lättare att gilla än denna. Evin Ahmad känns heller inte speciellt naturlig i huvudrollen, men är inte ensam om att visa upp svajigt skådespeleri. Dialogen är dessutom väldigt ansträngd på sina ställen, och det drar mot det fåniga lite för mycket. Men tjejerna känns åtminstone trovärdiga som kompisgäng, filmen hade dock behöva ha något intressant att berätta om dem för att det skulle vara värt mödan
KyLLo
2019-03-30
Det här är inte en debutfilm av Rojda Sekersöz. Hon har regisserat ett antal novellfilmer och kortfilmer också (alla finns inte på FT i nuläget).
KyLLo
2019-03-30
Det är ett försök och viljan finns nog där. Tyvärr osympatisk, bristande skådespeleri och övertydlig (drar ned trovärdigheten). Det finns andra filmer om förorten, hotelljobbsintroduktion, familjerelationer och frisläppta från fängelse som är intressantare eller mer välgjorda. Jag tycker heller inte att den lyckas med att förmedla budskap på ett bra vis, då det tycks som att tittare tar parti för tjejen och emot chefen, eller uppfattar budskapet som att det är bättre att förbli kriminell och leva rövare än att anpassa sig till samhället. Det kanske går bra så länge det inte är du eller någon närstående till dig som blir direkt eller indirekt drabbad av konsekvenserna. Jag tror inte att det framkommer vad hon satt inne för, men man får knappast fängelse för småkriminalitet. Chefen i filmen har förvisso inte rent mjöl i påsen och kan verka påklistrad. Men lägg märke till att han både ger henne en chans och värdefulla råd i arbetslivet, vilket visar att han ser potential och bryr sig mer än många andra (som kvinnan på Arbetsförmedlingen). Ta även med hur tjejen beter sig på arbetsplatsen och mot honom. Det är hans jobb och hela företagets rykte som står på spel, så han kan knappast göra mer för henne. Man får nog väldigt lite gratis när man kommer ut från fängelse. Det räcker inte heller med att lämna kriminaliteten bakom sig för att kunna leva ett vanligt liv, utan det är mycket annat som spelar in och som gör återfallsrisken hög. 2+
sodomiten
2019-03-30
Misären finns ute i Alby. Utan fattiga människor kan det inte finnas rika. Faktiskt är det mer tragiskt att gå till samma skitjobb 30år än att vara en småkriminell arbetslös och ha kul med polarna.
haajen
2018-03-27
Ser hellre om Girlhood. Det här är mest platt och banalt med noll överraskningar.
Kajanus
2017-12-23
En balansakt mellan bra och godkänd som först höjs upp av en härlig Evin Ahmad i huvudrollen men som sedan sänker sig själv på grund av ett schizofrent manus som vill så mycket men uträttar så lite. Det blir alldeles för många intryck men inga avslut.
myslas
2017-12-21
Det är väl kanske att ta i lite väl mycket att jämföra med Andrea Arnolds verk men det finns definitivt likheter med hennes filmer. Det är på många sätt en imponerande debut av Sekersöz med många bra prestationer från skådisarna. Det finns detaljer att störa sig lite på och slutet blir alldeles för plötsligt men det är utan tvekan en film att rekommendera. Stark trea.
mammene
2017-09-16
Mycket jobbigt att se, jag blir provocerad av attityden, men kanske nyttigt. Regissören menar att det inte handlar om förortsproblem utan om relationer, varför skilja på det. Jag såg mycket destruktivitet men också styrka och hur svårt det kan vara att bryta sig ur. Tyckte om att se relationen som växte fram mellan Mirja och hennes arbetskamrat på hotellet, och direktören var en skitstövel förstås. Jag har blandade känslor för det här för det känns för uppenbart alltihop.