2.6

Drömmarnas fält

Ray Kinsella är en nybliven bonde som en dag när han jobbar på fälten hör en röst från ovan. Rösten inspirerar honom att bygga en basebollplan på sin mark: förhoppningen är att detta ska väcka den legendariske basebollstjärnan Shoeless Joe Jackson till liv igen.

Originaltitel Field of Dreams
Regissör Phil Alden Robinson
Manus Phil Alden Robinson
Genre Drama, Familjefilm, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Kevin Costner, Amy Madigan, Gaby Hoffmann, Ray Liotta, Timothy Busfield, James Earl Jones, Burt Lancaster, Frank Whaley, Dwier Brown, Lee Garlington, Michael Milhoan, Steve Eastin, Charles Hoyes, Art LaFleur

karlmats
2021-08-28
Det är ju väldigt sentimentalt det här, och hela premissen är lite svår att svälja, å andra sidan tittar jag gladeligen på en massa saker som är fullständigt omöjliga och orimliga så det ska väl inte vara ett rött skynke i sig. Costner och Madigan gör ett bra par och James Earl Jones röst är ju som smält socker, vilken karl han är den gode Darth Vader. Det här är mer amerikanskt än äppelpaj, kommer en uppföljare kanske man får höra någon viska: "Baka den så kommer jag". Hur ska man annars toppa detta? Nu är jag inte något direkt baseball-fan, men nostalgisträngen slår ändå an som något fint, även om den konservativa drömmen om en svunnen tid ändå mynnar ut i råkapitalism på slutet. Jag står och väger men avrundar nedåt till en stark 2a till slut, det är nånting i premissen jag inte riktigt kommer över till slut, men det är ändå en film som är lite mysig.
Asmorod
2018-07-30
Lika fantastisk som fantasin i föregående kommentar suger.
Hypostas
2015-06-29
Egentligen en väldigt fånig film, men den fungerar bra att ha på i bakgrunden och många sköna skådisar dyker upp i biroller, så det blir en svag tvåa i betyg.
#54
2015-02-03
Jag blir lite lätt illamående av detta sentimentala trams.
2015-01-05
Detta är verkligen en film som balanserar på en linje som om man passerar den skapar en sentimental och en svårköpt historia. Filmen lyckas dock hålla sig från att trampa över och jag finner att jag trivs i det jag får uppleva. Jag älskar inte filmen men som sagt så är det en trivsamt filmupplevelse. trevligt är det också att se film från den tiden då Kevin Costner var som allra bäst.
Lotso
2014-07-05
I sin helhet gillade jag denna filmen för vad den var. Ja den är löjlig och ja den är skrattretande om du ser den på ett visst sätt. Men jag fann mig själv gilla stämningen, handlingen och karaktärerna i denna filmen. Och även ifall jag visste rät så tidigt vem Costner gjorde allt för så njöt jag ändå. Kalla mig galen men jag är med Costner på detta tåg precis som James Earl Jones var.
papperstrumpet
2014-01-28
sämst kvinnosyn på karaktärerna
Totenkopf
2013-11-30
Småmysig film, men gillar man baseball så gör man förmodligen i brallan av upphetsning.
justcelsius
2013-11-28
flummigt och inte särskilt bra...
Borrman
2013-11-26
Sååå fånigt. amerikanskt skit. jenkarna tror att dom lever i en jävla dröm. basebal är dessutom helt ointressant.