2.6

Drömspel

Baserad på Strindbergs verk, Ett drömspel, med vissa friheter tagna. I filmen håller Agnes långsamt på att dö då hennes andra ofödda barn inneburit komplikationer. Hon drömmer om olyckshändelser varav de flesta är relaterade till hennes eget liv.

Originaltitel Drømspel
Alternativ titel Dreamplay
Regissör Unni Straume
Manus Unni Straume
Genre 90-tal, Drama, Fantasy
Skådespelare Ingvild Holm, Bjørn Willberg Andersen, Bjørn Sundquist, Lars-Erik Berenett, Liv Ullmann, Bibi Andersson, Erland Josephson

Lillaprinsen
2012-08-27
Sedan jag först tog del av Strindbergs Ett drömspel har jag sett att se den i filmad form. För vad Strindberg skrivit är i princip ett filmmanusskript och att Bergman kallat pjäsen "ofilmbar" var för mig obegripligt. Och inte nog med det; medan jag läste så kom de ofrivilliga filmatiseringar som jag redan sett till minnes, nämligen så olika filmer (och "filmiska" är de också) såsom de av Alain Resnais, Luis Bunuel, och i vis mån alla de stora "drömmålarna". Nu när jag sett en frivillig bearbetning till spelfilm inser jag vad Bergman menar. Ska man ge Strindbergs komplexa text rättvisa lämpar sig inte filmmediet riktigt. Fast största bristen i detta fall är Straumes regi som pushar på handlingen på ett sätt som gör filmen skenbart ytlig och pretentiös. Fotot är härligt diffust och påminner passande nog väldigt mycket om Resnais Toute la mémoire du monde. Ibland tänker jag på Stalker och La Jéete som också är sådär pessimistiska och dessutom också drömspel. Den explicita kopplingen till Persona är dock inte så lyckad och spär mest på pretto-känslan.

2012-08-26
Jag tycker verkligen om det här, blir så oerhört tilltalad hela vägen från början till slut. Ett vackert porträtt över hur vi människor lever våra liv och hur vi ser på våra problem.