2.4

Drömtjejen

Två opopulära ungdomar, Gary och Wyatt, misslyckas med alla försök att bli accepterade av sina skolkamrater. Till slut leder deras desperation efter att bli omtyckta till att de "skapar" en kvinna med hjälp av sin dator. Tjejen som de skapar är en jättevacker kvinna vid namn Lisa, vars uppgift är att stärka pojkarnas självförtroende genom att försätta dem i situationer där de får lära sig att agera som män.

Originaltitel Weird Science
Alternativ titel Drömbruden
Regissör John Hughes
Manus John Hughes
Genre Komedi, Romantik, Science Fiction, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Anthony Michael Hall, Ilan Mitchell-Smith, Kelly LeBrock, Bill Paxton, Robert Downey Jr, Robert Rusler, Suzanne Snyder, Judie Aronson, Michael Berryman, Vernon Wells, Britt Leach, Barbara Lang, Ivor Barry

yrkeschaufföre
2020-01-24
Jag är kluven, minns den som ganska kul från 80-talet och den är inte så opassande som jag var rädd för. Killarna lär ju sig en liten läxa till slut men den är verkligen inte bra ändå. Kul att ha sett men att jag har den på blu-ray känns onödigt.
Raimo_1985
2017-10-01
Så jäkla rolig, helt igenom! Jag älskar den.
2016-10-22
En riktig kultrulle!
myslas
2016-09-19
Ännu en film jag älskade i min ungdom som jag ser på ett helt annat sätt när jag nu ser om den. Att den är så dum och over the top är vad som faktiskt gör den rolig (jodå, jag skrattar en hel del genom filmen) men den uppenbara sexismen är minst sagt besvärande när jag nu ser om den. Hade filmen gjorts idag hade den sågats längs fotknölarna enbart på grund av kvinnosynen. Samtidigt får man försöka se den som ett dokument av sin tid och förstå att världen var annorlunda då. Problemet är bara att jag själv var en del av den världen och man ser lite med avsmak på sig själv i backspegeln nu. Det finns som sagt roliga moment och det är riktigt svårt att inte ständigt garva åt Bill Paxtons rollfigur men det finns betydligt bättre och mer smakfulla komedier av John Hughes än den här filmen.
BarryHero
2016-04-03
Marks att den skrev under tva dagar. Valdigt rorig film. Kultig och stundtals rolig visst men langt ifran Hughes ovriga 80-tal. Andra gossen ar en ratt kass skadis medan Hall inponerar. Kul med ung RDJ.
Smultronsylt
2015-03-17
...jag känner så mycket nostalgi inför denna och jag älskade den när jag var yngre. :)
2015-01-02
Weird Science är verkligen en 80-tals-komedi när det är som mest urflippat och överdrivet. Att kalla det en bra film är omöjligt för mig. Ändå har den viss charm och underhållning. Det finns en del kul inslag som fastnar i minnet. Först har vi Kelly LeBrock som är helt galet vacker, vi har en galet överdriven och överspelande Bill Paxton och slutligen har vi Robert Downey Jr. som helt enkelt bara är kul att se. 2+
haajen
2014-09-15
Ja vad säger man? Rätt uselt med några få skratt och Michael Hall är helt ok. En film som INTE åldrats med värdighet.
elzplz
2014-08-24
såå dålig.
Strongbow
2014-04-13
Oj. Det här var flippat... En svag trea för det.