3.2

Christina

Hollywoodfilm inspirerad av Sveriges jungfrudrottning och hennes sista tid som regent. Drottning Kristina planerar att abdikera efter att ha förälskat sig i en spansk diplomat.

Originaltitel Queen Christina
Alternativ titel Drottning Kristina
Regissör Rouben Mamoulian
Manus Salka Viertel, H M Harwood
Genre Drama, Romantik, Krig, 30-tal, Biografi
Skådespelare Greta Garbo, John Gilbert, Ian Keith, Lewis Stone, Reginald Owen, C Aubrey Smith, Elizabeth Young

origC-J
2016-10-05
Omtitt efter tio (!) år, och jag är inte mer imponerad den här gången. Garbo är bra när hon får agera fysiskt, men hon massakrerar den redan från början stolpiga dialogen. Men Christina som karaktär är fascinerande, med feminism och queer-drag. Och ja, den riktiga Kristina var verkligen en person som förtjänar en bättre film än den här.
lottes
2012-10-30
Att man delade rum och till och med säng var helt normalt på värdshusen på den tiden, och inte förväntade man sig heller att en kvinna uppträdde som en karl - hade Garbo avstått från den tunga make-upen så hade trovärdigheten ökat med flera hundra procent. Men då hade det ju varit en helt annan film, utan glamour. Och vad är Greta om inte glamorös?! Underbart queervinklad för att vara en trettiotalsfilm - man undrar hur mycket av Garbos egen läggning hon utrycker här. Klart ikonisk. Slutet somnade jag tyvärr till, tre ggr i rad t o m - precis som i Ninotchka så blir det tråkigare när hon ska vara traditionellt kvinnlig.
Tonti
2012-04-14
Garbo är inte direkt bra men hon är karismatisk och i motsats till sin samtida stjärna Marlene Dietrich får hon spela karaktärer som det känns rimligt att sympatisera med till en viss grad. Drottning Christina är egensinnig och ganska rolig. Filmen sedan är klart underhållande även om det blir lite väl långa scener mellan Garbo och Gilbert som den spanske ambassadören. Miljöerna är fantasifulla men effektiva och slutet på skeppet mycket mäktigt.
alexi
2012-04-14
Garbo, vilken pärla! Skönt med lite lesbiska vibbar på den tidens alster! Kvinnlig självständighet you go!
Kayuzuzu
2012-02-02
Garbo är en fantastisk skådespelare. Själva filmen är ju rätt platt men väldigt feministisk för sin tid. Trots att hon blir kär och abdikerar så visar slutscenen ändå hennes självständighet.
nathaliew
2011-09-16
bra trots att filmen är historiskt felaktig i många avseeenden.
NoWireHangers
2010-11-08
Ja storyn är ju knappast verklighetstrogen, men ändå medryckande. Det kräver dock lite orimligt mycket "suspension of disbelief" att tro på att alla som ser Garbo, som ser ut som en kvinna och talar som en kvinna, tror att hon är en man bara för att hon har herrkläder på sig. Efter den orimligheten är överstökad blir filmen bättre. Slutet kan man nog älska eller hata; personligen var jag inte överförtjust i det. Ändå en relativt stark trea till filmen, mycket tack vare Garbos, visserligen stundtals teatraliska men ändå mycket bra, rolltolkning
Astrojacob
2010-09-30
Traditionellt romantisk kostymfilm med en Garbo magnifik som vanligt. Satt nästan o struntade i själva handlingen - hon äger varje kameratagning o man suckar när hon talar, hehe. Hade god lust att sätta en Femma, men får väl nöja mig med en stark Fyra. En av hennes absolut bästa roller i alla fall. Älskade dessutom all snö.....
ilBrutto
2010-04-11
Det är en ganska seg och förljugen film som räddas av Garbo, hon gör det å andra sidan så bra att filmen faktiskt håller. Undrar om Blanchett såg denna många gånger innan Elizabeth, drottningporträtten är kusligt lika
Gnet
2010-01-17