2.8

Drottning Kristina - Den vilda drottningen

Den mest mytomspunna av alla svenska regenter blev drottning vid sex års ålder, för att sedan abdikera vid 28 års ålder och konvertera till katolicismen. Hon lämnade Sverige för Italien där hon också blev begravd efter sin död i Peterskyrkan i Rom. Drottning Kristina brann för kulturen, hon avsade sig äktenskapet, klädde sig som en man och inhyste filosofen René Descartes i Stockholm. Under drottning Kristinas regeringstid avslutades det trettioåriga kriget och motreformationen stuvar om i maktfördelningen i Europa.

Originaltitel Drottning Kristina - Den vilda drottningen
Alternativ titel Christina Wasa - Die wilde Königin
Regissör Wilfried Hauke
Manus Wilfried Hauke
Genre 2010-tal, Dokumentär, Drama
Skådespelare Saga Gärde, Björn Andersson, Emma Mehoniç, Harald Leander, Jonas Karlström, Pelle Öhlund, Otto Hargne Kin, Björn Johansson Boklund, Jan Dzedins, Matthias Hahne Thorbjörnsson, Agnes Eneborg, Petter Feltenstedt

KyLLo
2017-08-27
En tänkvärd dramadokumentär. Saga har en behaglig och rogivande berättarröst. Däremot har jag svårt för det teatrala skådespelet och inklippta intervjuer. Filmen blev också lite sövande mot slutet.
mammene
2017-08-24
Alltid intressant att få se in i Drottning Kristinas liv och görande: Det är dramatiserat, det ska sägas, men det kanske var så här hon var, en orolig sökare som kanske aldrig fann vad hon sökte riktigt. Snyggt gjort med många fina miljöer och med det en intressant historielektion.