3.5

Drunk on Women and Poetry

En film om konstnären Jang Seung-up som levde i och runt Seoul under 1800-talet. Vi får följa honom från barnsben och till hans mystiska försvinnande i mitten av 1890-talet. Jang Seung-up var ett geni som gick sin egen väg som kantades av skapade mästerverk, kvinnor och fylla.

Originaltitel Chihwaseon
Alternativ titel Painted Fire, Strokes of Fire
Regissör Im Kwon-taek
Manus Kim Yong-ok, Min Byung-sam, Im Kwon-taek
Genre Drama, Biografi, 2000-tal
Skådespelare Choi Min-sik, Ahn Sung-kee, Yu Ho-jeong, Kim Yeo-jin, Son Ye-jin, Yun Jin-seo

Engravadlax
2013-01-14
Om inte för Choi Min-sik hade jag inte sett klart filmen, den är bara så trist. Dött tempo, alldagligt foto, platt manus och som bäst acceptabelt agerande. Att dessutom göra en film om primitiv målarteknik är som att skriva en roman om haikus... då kan man väl ändå försöka göra ett effektivt drama, som i My Left Foot? (där Christy Browns degenererade teknik är tacksamt nog helt sekundärt till hans livsöde.) Choi Min-sik är kanske inte Daniel Day-Lewis, men han kan bra mycket bättre än det här. 5/10.
Ben_Dover
2012-04-16
Väldigt vacker film, med vackert foto, bra skådespel och fin story. Kan inte annat än hoppas att den är historiskt korrekt också. Antar att den skildrar hans liv, men också livet i korea i slutet av 1800-talet på ett genuint sätt.
MilkMonkey
2009-07-22
vacker, stel, träig och kräkframkallande patriotisk, precis som alla andra Im Kwon-taek-filmer jag sett
Ningyou
2007-09-27
Efter drygt en halvtimmas funderande så ger jag den en fyra i alla fall.
Ningyou
2007-09-27
Den var vacker men inte alls så bra som jag trodde. Intressant att se Korea under 1800-talet. Dock fick jag se om den sista kvarten flera gånger för att jag somnade hela tiden. Så ska det inte vara! Choi Min-sik är på topp, som alltid. Känns som att filmen förtjänar en fyra egentligen men någonting stoppar mig från att ge den högre än 3. En stark trea är det i alla fall.
JohanHelenius
2007-07-06
Helt Ok, en svag 4:a.
nodon
2007-06-24
Fantastiskt vacker och fascinerande historia.
goeran
2007-02-04
En mycket vacker och fascinerande film om den store koreanske 1800-talsmålaren Jang Seung-up (Oh-won). Underbara bilder och ett intressant porträtt av en genialisk konstnär. Dessutom får man lära sig en hel del om koreansk 1800-talshistoria.
skitbad
2005-03-16
Skulle verkligen vilja se denna film!!!
nisseman
2004-08-18
ytlig handling? Hur är en handling djup? Att konstnären skulle vara endimensionell är det dummaste jag hört - han är en flyktig, spretig karaktär vars personlighet tycks vara frånvaron av personlighet. Karisma har han däremot så det räcker.