3.3

Drunken Master

Anses vara en kultrulle bland Hong Kong-filmfanatikerna. Jackie Chan får lära sig det ultimata kung fu-stilen av en stor mästare. Men för att kunna tillgodogöra sig stridskonsten måste han först bli berusad. Hemligheten ligger i mängden alkohol som konsumeras innan fajterna. Hans stridsskicklighet kommer nämligen att vara proportionell mot hur berusad han lyckas bli?!

Originaltitel Jui kuen
Regissör Yuen Woo-ping
Manus Lung Hsiao, Ng See-Yuen, Yuen Woo-ping
Genre Komedi, Action, 70-tal
Skådespelare Jackie Chan, Yuen Siu-tien, Hwang Jang-lee, Dean Shek, Casanova Wong
Betygsantal 1997

Noseman2005
2021-06-29
Makalös koreografi som imponerar. Tyvärr är alla karaktärer så osympatiska att det är svårt att uppskatta filmen som helhet. Ändå en stark trea. Inte minst för att den liksom balanserar på gränsen mellan klassisk kung-fu film och den humoristiska slapstick-action Jackie Chan representerar. (6/10)
Tatty
2020-08-10
Åh så ung Jackie Chan var. Gillade filmen skarpt då den är helt knäpp! Fick mig skratta en del! Gillar Jackie Chan.
myslas
2018-02-04
Inte så mycket till handling direkt men det är fasligt underhållande. Koreografin är av yppersta klass.
amam
2018-01-09
Väldigt mycket slagsmålskoreografi, lite mindre handling. Svag trea. Jackie Chan är kul och konceptet med drunken boxing också.
2017-03-23
Jackie Chan har utstrålning som få och funkar helt perfekt här! Mycket rolig och charmig med underhållande och välkoreograferade fighter. Kan dock kännas lite utdragna ibland men räcker till en stabilstark trea iaf!
foppa99
2016-12-18
gillar Örnens Skugga mer, men den e bra
servadac
2016-02-29
En sån film som gör så att man återfår hoppet om filmskapandets konst igen. Alltid full rulle och man har aldrig tråkigt, till skillnad mot dagens filmer då det alltid ska vara tråkiga exposition-scener med ändlös tradig dialog som man inte bryr sig om. Allvarliga scener utspelar sig i ett grönt område mitt på ljusa dagen, omöjligt idag det hade varit en stålgrå plats i mörker. Största man kan klaga på är att stuntmannen(/kvinnan?) för den gamla gubben är liiiite väl obvious, har en helt annan kroppsform, längd, kroppsspråk och är i bild långa scener.
Murvel48
2015-12-11
Kultrulle? Yeah right...
Ful_fisk
2014-10-27
Yuen Woo-pings andra film är liksom debuten Örnens skugga en actionkomedi med Jackie Chan som kung fu-rookie och Yuen Sui-tien som gammal men smidig mästare. Samspelet mellan dem och action-scenerna är minst lika bra som i föregångaren, och sett till storyn, humorn och helheten så vinner Drunken master tveklöst. Fasligt kul och underhållande! Högt tempo, otrolig koreografi och roliga scener. Skitbra!
LTT86
2014-06-05
Varför fick man inte se mer av hon som spelade faster? Hon sog cool ut.