Du är inte klok, Madicken

Sockersöt barnfilm om den påhittiga flickan Madicken som vill ordna allt till det bästa.

Originaltitel Du är inte klok, Madicken
Regissör Göran Graffman
Manus Astrid Lindgren
Genre Familjefilm, 70-tal
Skådespelare Jonna Liljendahl, Liv Alsterlund, Monica Nordquist, Björn Granath, Lis Nilheim, Birgitta Andersson, Allan Edwall, Sebastian Håkansson, Fredrik Ohlsson, Yvonne Lombard, Sif Ruud, Ted Åström

Dele
2020-06-28
En fin och mångsidig film där det bjuds på mycket av det bästa i Astrid Lindgrens skrivande.
2017-09-20
Nop, tillhör inte mina favoriter, för sockersött med den perfekta familjen. De perfekta pedagogiska föräldrarna, nej det blir för mycket. Dessutom är ungarna jävligt irriterande!!
2017-08-01
Tjohej! Den här gillade man som knatte!

2016-05-18
Faktiskt en riktigt underbar film. Pedagogisk och god. Och så Allan Edwall: "Emma, säg ingenting. Jag blöder. Jag dör. Jag DÖR. Och då får du bara ångra dina hårda ord."
2014-11-01
Min systerson är ännu bara lite mer än 1 år men jag har fått i uppdrag att köpa in alla Astrid Lindgrens filmatiseringar. Detta har gett mig chansen att återuppleva allt som är Astrids arv. Detta är lika underbart som man minns det och man längtar tillbaka till att klättra i träd och inte ha några egentliga bekymmer att tänka på. Madicken är kul.
Gigi1943
2014-09-29
Underbar, älskar nästan allt Astrid L gjort, här är det mycket barndomskänsla och miljöerna är så vackra. Skönt med en film som inte innehåller en massa vård och elakheter, bara mys mys mys.
TheHorrorfan
2014-04-12
Mysig familjefilm.
ClintanTheKing
2013-12-21
Varm och mysig barnfilm i Lindgrens klassiska samling. Barnskådespelarna är väldigt duktiga och sedan är Allan Edwall minst lika oförglömlig här som i Rasmus på luffen.
riseandfall
2012-10-08
Min favorit av alla Astrid Lindgren <3
Noseman2005
2012-08-19
Lite "varken eller", tycker jag. Inte helt sympatisk.