3.1

Du tror inte dina ögon

Forskare barrikaderar sig på en forskningsstation i ett desperat försök att överlista superintelligenta myror som förintar allt i sin väg.

Originaltitel Phase IV
Alternativ titel Phase Four
Regissör Saul Bass
Manus Mayo Simon
Genre 70-tal, Science Fiction, Skräck, Thriller
Skådespelare Nigel Davenport, Lynne Frederick, Michael Murphy, Alan Gifford, Helen Horton, Robert Henderson

Skapad 2008-12-13 av Rubbermonster
Här har vi en intressant liten film. Intelligenta myror? Nope, det är inte Bert I Gordon vi har att göra med utan Saul Bass enda fullängdsfilm. Saul Bass är vanligtvis mer känd som designer av f...   Läs mer »

myslas
2020-07-18
Inte helt oväntat så blir det väldigt snyggt när Saul Bass får chansen att göra sin första och enda långfilm. En rätt surrealistisk upplevelse, framför allt nu när man kan se Saul Bass egna (mycket bättre) slut. Har en del gemensamt med "The Andromeda Strain" som är en annan katastroffilm från 70-talet jag verkligen gillar.
Caligari
2020-06-12
"Andromeda strain" möter naturfilm a la "Planet earth" med några nypor "Phantasm".
amam
2016-07-12
Lite annorlunda och långsam film med ett småflummigt slut. Svag trea.
EvilNed
2016-04-16
Marknadsföringen har ju verkligen spelat upp actionscenariot i filmen och tonat ned flummet. Men väldigt snygg film och annorlunda!
philipmarlowe
2015-02-11
Håller med haajen, förutom att jag blev lite frustrerad/uttråkad av handlingen mot slutet.
haajen
2015-01-20
Alltså, manuset är inte all that och filmen känns rätt seg emellanåt men den är samtidigt intelligent, fascinerande och det visuella är, som väntat, helt outstanding. Flera brister således men den är så pass speciell att det inte kan bli ett lägre betyg än en fyra.
Totenkopf
2015-01-15
Man behöver dessa lite äldre rullar med ett härligt långsamt berättande. Bra nu och man hade nog varit lyrisk för 40 år sedan.
ausgang
2014-11-08
Bland det bästa myfotot jag någonsin sett. Brännande nära en femma,
Fläskkäft
2014-09-14
Klart flummig film som mest utspelar sig på en forskningsstation. Temat och sjuttiotalet passar bra ihop. Vi roas av lite halvtaskiga effekter och ett fånigt manus. Klart flummig musik och skumma ljudeffekter. Filmen börjar som Phase 1 och ökar, undra vad som händer när vi når Phase 4?!?! =)
ropes_in_tears
2014-01-04
Psykedelisk biologisk hård science fiction/skräckfilm med proggigt orgel-soundtrack. Fantastiskt bra med andra ord!