2.3

Dubbel-8

Året är 1964 och det är sommar i ett litet småtrist, men filmtokigt samhälle i Dalarna. Kring torget kretsar 15-åringarna Anders och Börje på sina mopeder. Där finns också Raggar-Billy med sin stora amerikanare. Kompisarna Anders och Börje är helt besatta av sex och när Brigitte Bardot-kopian Sofia kliver av bussen från storstan börjar det hända saker. Anders och den mer talföre Börje bestämmer sig för att enda sättet att få se Sofia naken är att säga att de ska göra en film och erbjuda henne huvudrollen.

Originaltitel Dubbel-8
Alternativ titel Dubbel-åttan
Regissör Daniel Fridell
Manus Gunder Andersson, Håkan Bjerking, Daniel Fridell, Jimmy Karlsson
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Francisco Jacob, Victor Källander, Jenny Ulving, Johanna Sällström, Nadine Kirschon, Mats Helin, Petter Billengren, Peter Schildt, Christer Fjällström, Ingela Olsson, Michel Riddez

karlmats
2019-05-25
Det här var ju stundtals riktigt uselt, skådespeleriet kan jag nog såga med fotknölarna rakt av utan undantag och då blir det ju svårt att ta det här på allvar. Ska det vara så svårt att imitera en daladialekt? Den enda som lyckades var lillsyrran men även det blev skrattretande på ett Masjävlar-vis istället. Raggar-Billy är en synnerligen kass karaktär och trots att jag generellt gillar coming of age-historier finns det inte mycket sympati för huvudpersonens tafatta försök att få kontakt. Det som till slut gör att jag undviker bottenbetyget är själva filmen som de till slut givetvis lyckas knåpa ihop. Men den är nog egentligen mer på kvalitetsnivån av Peter Griffins film Steel Vaginas än något cinematiskt mästerverk. En svag 2a.
Asmorod
2019-02-02
Funkar.
2018-01-17
Funkar inte!!
2017-06-22
Har inte sett den på länge men vet att jag tyckte den var bra sist jag såg den.
xzsawq
2015-06-22
njae. inget vidare bra skådespel tyckte jag.
Marschall
2014-01-25
Usch vad jobbig han Anders var. Han stammade och var pinsam i varje replik.
Hypostas
2013-06-02
Hade blivit en trea om det inte vore för den jobbiga dialekten som gjorde det svårt att förstå all dialog.
kendo77
2012-11-08
Bra film.
ziferN
2011-12-14
Många år sedan man såg denna på tv. Mysig och charmig historia!
produr
2011-10-03
Går att se fast det kanske jag tycker för att det är inspelat där jag har sommarstuga omrkring och där jag brukar handla när jag är där Grangärde "centrum"