3.5

Dubbelgångare

Bröderna Mantle är båda läkare och identiska tvillingar. Den ene av dem har dock ett mycket bättre självförtroende och lyckas alltid förföra de kvinnor han möter. Men när han tröttnar på dem, låter han sin bror överta dem, dock utan deras vetskap.

Originaltitel Dead Ringers
Regissör David Cronenberg
Manus Norman Snider, David Cronenberg, Jack Geasland, Bari Wood
Genre Thriller, Romantik, Drama, 80-tal
Skådespelare Jeremy Irons, Genevieve Bujold, Shirley Douglas, Heidi von Palleske, Barbara Gordon, Stephen Lack, Nick Nicholas, Lynne Cormack

fisk0
2019-12-09
Balanserar någonstans på gränsen mellan en stark 3:a och en 4:a. Bra skådespelarinsatser på alla fronter och det är ju alltid kul när Cronenberg tar sig an något annat än skräckfilmer, men det är något svårspecificerat som saknas för att den ska nå hela vägen fram. Intressant ändå att den delvis är baserad på verkliga händelser.
Robkiller
2019-02-23
Rätt seg och konstig, och sedan spårar det ur. Typisk Cronenberg, men tar sig aldrig riktigt...
Engravadlax
2018-11-04
Nja, kanske mer imponerande 1988, men jag tycker inte att Irons och Irons är speciellt samspelta.
stgurgel
2018-04-13
Sexig, intensiv och välspelad. Bujold gör ett starkt försök att hålla jämna steg med 2xIrons. Besviken på slutklippet men det är väl det enda jag har att klaga på
2017-10-26
2017-10-23
Ingen bodyhorror, iaf inte i bild. Men väl en välgjord psykologisk thriller där Irons glänser i sin dubbelroll. Är svår att ta till sig ibland och jag hade gärna sett fler bifigurer och deras syn på de "berömda" bröderna. Vill man dock se en småruggig och rätt dystopisk drama/thriller duger den gott.
ouimadame
2017-02-01
Seg.. hade önskat mer body horror o effekter..
spielmitmir
2016-05-08
Lutar mot en fyra, men tempot gör att det känns lite sömnigt emellanåt. Storyn är genial! Skådespelet är briljant! Fotot och scenografin likaså! Inte i närheten av den bodyhorror jag hade väntat mig, vilket var skönt att få slippa. Mer fokus på djupet i karaktärerna och historien. Med små detaljer lyckas Irons och Cronenberg tillsammans göra tvillingarna till två olika personligheter och deras öde är minst sagt gripande. Se den!
Roswall
2016-01-15
Nära på att avbryta ett par gånger då det blev för jobbigt. Irons är svinbra i de flesta scenerna, men filmen gör mig endast illa till mods.
Volantis
2015-02-28
Den här filmen är lite väl pretentiös vill jag påstå.