3.5

Duck Season

Moko och Flama ska tillbringa en föräldrafri eftermiddag i en lägenhet i ett höghuskvarter i Mexiko City. Men innan tv-spelandet hunnit börja dyker en bestämd grannflicka och ett desillusionerat pizzabud upp.

Originaltitel Temporada de patos
Regissör Fernando Eimbcke
Manus Fernando Eimbcke, Paula Marcovich
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Diego Cataño, Daniel Miranda, Danny Perea, Enrique Arreola

Systerdyster
2010-05-06
Ska lätt se den på kino när den visas där!
fridenpaden
2009-08-06
Inte vad jag hade hoppats på men ändå en trevlig lugn film. På omslaget stod det att filmen är som om Breakfast Club hade gjorts av Jarmusch. Håller inte med.
DanielMott
2008-06-19
Trevlig, lågmäld film som påminner lite om 25 Watts - se den också!
arvidsollenby
2006-08-28
en svag fyra får det bli så länge.
BJS
2005-05-07
Temporada de Patos är en lysande uppvisning i hur genomarbetad dialog, manus, klipp och musik kan se självklart och lätt ut. På ytan kanske det verkar Jim Jarmusch, men den referensen räcker inte till. Temporada de Patos går utanför Jarmusch och tillför något eget. Sällan har jag sett en mer trovärdig nutidsskildring av vänskap mellan två tonårspojkar. Stundtals kan symboliken vara lite väl uppenbar. Strömavbrottet fungerar som en katalysator för kommunikation och självinsikt. Om man bara tar bort delar av civilisationens fernissa så kommer folk att må bättre, verkar Eimbcke tycka. Allt är så snyggt, omväxlande och överraskande att det inte kan bli något annat än ett högt betyg.