3.5

Duellanterna

Två unga franska officerare i Napoleons armé hamnar i bråk, vilket urartar i en duell. Det blir en våldsam konflikt som följer dem under lång tid.

Originaltitel The Duellists
Regissör Ridley Scott
Manus Gerald Vaughan-Hughes
Genre Krig, Drama, 70-tal
Skådespelare Harvey Keitel, Albert Finney, Keith Carradine, Edward Fox, Cristina Raines, Robert Stephens, Tom Conti, John McEnery, Diana Quick, Alun Armstrong

papabobadiof
2015-05-05
Rätt platt och intetsägande historia som aldrig riktigt engagerar. En svag trea blir det dock till slut tack vare det väldigt snygga fotot, kostymeringen och scenografin.
pufred
2015-01-14
Tidsenlig, stilenlig tidig film av Ridley Scott. Fantastiskt foto, musik, miljöer men lite väl enkel handling och något felcastad. En del brukar säga Barry Lyndons lillebror och det stämmer ganska bra. 3+
Rehn108
2014-01-10
Jag älskar den här typen av filmer! Det är ett lågmält, något deppigt drama i historiska miljöer som allt som oftast är kalla och regniga. Dimmiga och daggtäckta franska ängar kan få mig att gå i taket nästan oavsett kvalitet på filmens innehåll. Men den här filmen är snygg och bra, utöver de underbara miljöerna. En riktig pärla i mina ögon.
ryderup
2013-12-08
Gränsar till Monty Python på sina ställen och samtidigt Liftaren. Absurd plot men kanske det som gör den lite underbar.
Ghostface
2013-12-08
Barry Lyndons lillebror som är en underskattad pärla. Snudd på toppbetyg.
KimEkberg
2013-08-27
en trevlig form av idioti
Tonti
2013-08-27
En riktig mansfilm på alla sätt och vis men den har bra duellanter och ett mycket övertygande foto. Det känns redan innan slutscenen ganska Caspar David Friedrich-inspirerat med sin romantiska, softa touch och underbara färger. Ljudet är också bra, särskilt i duellerna när de skarpa klangerna från svärden bryter av tystnaderna. Utan fotot hade det inte varit sevärt men nu är det mycket väl så trots att den också är en smulans tråkig.
Necross
2013-08-26
En intressant historia. Hade kanske gjort sig ännu bättre med ännu mer humor. Bra skådespelare, snyggt filmad.
foppa99
2013-07-11
"Ett bra äktenskap e som mossa, o jag har aldrig hört något negativt om mossa". Sweeeeeeeeet
Engravadlax
2013-02-08
Carradine med flera pratar helt hysteriskt fånigt, d'Hubert är dessutom en fantastiskt komisk karaktär, vilket inte verkar avsiktligt... jag instämmer med att han kan vara något felcastad. I övrigt inte illa, ibland riktigt snyggt, men en del tveksamt manus. (5/10)