2.5

Duett för kannibaler

Tomas och Ingrid, två unga vänsterradikaler, lever i ett avsvalnat förhållande. Tomas söker en dag arbete hos en medelålders landsflyktig revolutionär, Dr Bauer. Denne är sysselsatt med att göra ett bokslut över sitt liv och anställer Tomas för att sortera upp dagboksanteckningar och korrespondens. Bauer kräver att Tomas flyttar in hos familjen, vilket väcker Ingrids misstänksamhet och svartsjuka. Inte minst på grund av Bauers vackra italienska fru. Tomas hamnar mitt emellan två makar som är beredda att ha ihjäl varandra.

Originaltitel Duett för kannibaler
Alternativ titel Duet for Cannibals
Regissör Susan Sontag
Manus Susan Sontag
Genre Drama, Komedi, 60-tal
Skådespelare Adriana Asti, Lars Ekborg, Gösta Ekman, Agneta Ekmanner, Britta Brunius

fisk0
2023-03-13
Ja, känns som ett försök till en svensk Godard-film. Rörig, stundtals mystisk och rolig, men tycker inte att det blev någon vidare helhet. Stark tvåa på gränsen till en trea.
2021-10-20
Ett mystiskt drama med Gösta Ekman, ingen komedi. Jag älskar upptakten och personerna är skumma, men skulle önska att den trappade upp ett steg till. En svag trea.
Albion
2020-12-19
Egensinnig film som ändå kopplar ett visst grepp, man vill se vidare helt enkelt. Tät och mystisk, men också lekfull. Betyget får bli en stark 3;a, dvs 3+
andmoreagain
2019-10-13
Kufiskt drama som tydligen beskylldes för att vara pseudointellektuell och som blev ett fiasko. Alltså en film man måste se. Först begriper jag inte varför just denna film ansågs vara nämnvärt kvasiintellektuell...då är väl alla uppblåsta prettofilmer som någonsin gjorts det. Jag frodas istället av Gösta Ekman och Lars Ekborg som vanligt briljerar, kvinnoporträtten är tyvärr inte lika starka. Sen tyckte jag att filmens senare hälft dalade nedåt men det får ändå bli en svag trea till en konstig svensk film. Inte undra på att Lars Ekborg gick och dog strax efteråt!
Tonti
2015-03-05
Som tidigare påpekats är det lite obegripligt vad det ska va för film. Den är ganska skoj under sisådär första halvan men sen blir det bara tröttsamt. Lars Ekborg är rolig.
emilstjernholm
2013-03-04
Udda och spretig film men samtidigt intressant. Ekborg är kuslig i rollen som Bauer medan samspelet med övriga ensemblen lämnar en del övrigt att önska. Ett tidsdokument på det vis att en sådan här besynnerlig film aldrig skulle finna finansiering idag.
fröken_lila
2007-02-15
Det känna som filmen inte riktigt vet vart den vill - den är lite surreal, men inte tillräckligt mycket, den är lite politiskt, men inte helt säkert i sitt mål, den pröver olika stilar, och försöker ändå att vara stilren. lite franska nya vågen över den, men det funkar inte så bra. tyvärr.
alimony
2005-09-02
jobbig film, mycket rörig och osammanhängangde och seg.
SebastianB
2005-09-02
Jag förstår inte riktigt filmens poäng, men den känns lite som en blandning av Persona och Vem är rädd för Virgina Woolf.