2.9

Dumbo

En storkeskader levererar ungar till alla väntande honor på cirkusen, utom fru Jumbo. Till slut får även hon sin lilla elefant, som får heta Dumbo på grund av sina stora öron. Dumbo blir utskrattad av alla, ända tills den dag då han lär sig flyga.

Originaltitel Dumbo
Alternativ titel Walt Disney's Dumbo, Dumbo - den flygande Elefanten
Regissör Ben Sharpsteen
Manus Otto Englander, Joe Grant, Dick Huemer
Genre Drama, Animerad, Familjefilm, Musikal, 40-tal
Skådespelare Sterling Holloway (röst), Herman Bing (röst), Verna Felton (röst), Edward Brophy (röst), Cliff Edwards (röst), Noreen Gammill (röst), Margaret Wright (röst)

Skapad 2019-11-09 av
Om Walt Disney hade levt idag och någon frågat honom om hur barn kommer till känns det inte som en omöjlighet att han skulle svara \"Ja, de kommer ju med storken, det vet väl alla?\". Det är i a...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av m86
Vad skulle du göra om du var på cirkus och såg en elefantunge med väldigt stora och långa öron? Ja, det undrar jag också fast jag skulle iallafall inte retas och dra i öronen som denna stackar...   Läs mer »

Ful_fisk
2020-10-18
En av de bästa tidiga Disney-filmerna. Så oerhört finstämd och sympatisk historia om en ganska mörk värld och hur man hittar ljus i den. Påhittig och fin, med en väldigt udda fyllesekvens som ingen som sett filmen någonsin kommer att glömma. Jättefina scener med mamman, och härligt slut. Så förbannat enkel och sympatisk. En lysande film!
2017-10-08
Lite seg, men söt som tusan....
vonadel
2017-09-16
Vill ju helst inte ge så dåligt betyg då den ju trots allt har sin charm och ett fint budskap, men nä, den håller inte riktigt tyvärr. Blir ganska trist och tvingar mig nästan igenom den. 4/10
2016-10-16
Avskydde den som barn och jag har aldrig haft någon större lust att se om den.
idaho1981
2016-06-28
Väldigt söt historia och det är väl mycket nostalgin som ger den en 3:a, samt en hel del sköna karaktärer.
MaxMackan
2016-01-03
Gullig, snygg animering, men det är inte mycket till handling. Kortare hade den blivit en perfekt kortfilm. Men nu är det varken så eller eller så att det håller för en långfilm.
2015-10-03
Otroligt gullig och bitvis jättefin. Men också tråkig, konstig och med ganska dålig musik. Så mer än en stark tvåa blir det inte.
Mortiis
2015-07-06
Söt historia men bristfälligt manus och tråkiga sidokaraktärer.
StureStenhög
2015-06-04
Jag borde kanske veta bättre än att ha förväntningar på tidiga Disney-filmer, men jag blev lite besviken på den här faktiskt. Jag gillar ändå Dumbo som karaktär, och det finns några riktigt hjärtskärande scener här. Man önskar ju bara att de hade lyckats bygga någonting vettigt runt dem. Grundstenarna till en bra story har man trots allt, det konstiga är att de i princip har nöjt sig med bara själva grundstenarna, det här kan vara den mest outvecklade historia jag har sett i långfilmsformat. Den är dock inte speciellt lång för att vara en långfilm, så man hade ju kunnat tro att de skulle använda all tid de har till sådant som är väsentligt för berättandet, men istället slänger de in en knarkad sekvens med rosa elefanter? På det får vi slätstrukna sångnummer och lika slätstrukna sidokaraktärer. Det känns helt enkelt så onödigt att den här filmen inte är bättre, hade de bara berättat historien på ett ordentligt sätt så hade det nog blivit en trea i betyg i alla fall
Hompen
2015-01-04
En del scener är riktigt bra, såsom flygscenen och scenen mellan mamman och dumbo. Men dess emellan är filmen seg, och den långa "drömscenen" när dumbo är berusad är inte något som fallar mig i smaken. Filmen hade också vunnit på om vissa saker hade klippts bort, såsom när storken i början av filmen fastnar i vattentornet. Ett tajtare manus och detta hade blivit så mycket bättre.