2.5

Dumbo

Här får vi möta Holt Farrier, en före detta cirkusstjärna som, när han återvänder från kriget, upptäcker att hela hans liv vänts upp och ner. Cirkusdirektören Max Medici anställer Holt för att ta hand om en nyfödd elefant, vars överdimensionerade öron gör honom till åtlöje på den inte alltför framgångsrika cirkusen. När Holts barn upptäcker att Dumbo kan flyga får de omedelbart besök av den övertygande entreprenören V.A. Vandervere och trapetskonstnären Collette Marchand vilka vill göra en stor stjärna av den annorlunda lilla elefanten.

Originaltitel Dumbo
Regissör Tim Burton
Manus Ehren Kruger
Genre Fantasy, Familjefilm, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Colin Farrell, Michael Keaton, Danny DeVito, Eva Green, Alan Arkin, Nico Parker, Finley Hobbins, Roshan Seth, Lars Eidinger, Deobia Oparei, Joseph Gatt, Miguel Muñoz Segura, Zenaida Alcalde, Douglas Reith, Phil Zimmerman, Sharon Rooney, Frank Bourke

Hanness
2019-08-16
Små trevlig feelgood film.
starsky
2019-07-31
Med nöd och näppe en trea. Tycker den står och stampar lite i berättandet och det blir repeat på några saker som jag finner frustrerande. Men Burton tillför något speciellt ska sägas.
ASSFACE
2019-07-22
Som alla andra säger: snygg och kass.
2019-07-17
Jag tycker originalet är väldigt tråkigt och den här filmen gör inte mycket för att lyfta något. Dumbo är söt och det finns mycket i estetiken och så som är otroligt snyggt. Men storyn i sig är rätt trist och karaktärerna känns verkligen inte levande för fem öre. Det är mycket som mest känns korkat och krystat och funkar inte alls. Men lite snygg och okej, slätsvag tvåa.
RunRiot
2019-04-30
Jag kan väl inte påstå att jag är något större fan av den gamla filmen, men det här var ett riktigt sömnpiller. Förhållandevis fri från de typiska Burton-fånerierna, vilket är ett plus, men storyn är papperstunn och karaktärsutvecklingen är gräslig. I den senare delen av filmen känns Dumbo själv dessutom mer som levande rekvisita än en huvudkaraktär. En del halvdåliga skådespelarprestationer finns också, speciellt barnen är riktigt träiga emellanåt. Den som tar priset är dock killen i "dödsstjärnan" på slutet. Maken till dåligt skådespeleri har jag sällan skådat, nästan så jag undrar om det var med flit. För övrigt känns det som det ligger ett halvkasst cgi-filter över det hela och det är pinsamt tydligt att filmen är gjord för 3D när de konstant viftar saker ut mot publiken. Väl medveten om att detta är en barnfilm och att jag helt enkelt inte tillhör målgruppen, men jag tvivlar starkt på att jag hade gillat detta ens som barn.
myslas
2019-04-03
Dumbo har aldrig varit en av mina favoriter bland de animerade klassikerna från Disney men det är ändå en bra film. Det här däremot är mest en enda röra. Ganska snyggt visuellt som sig bör när Tim Burton står för regi men det här manuset funkar inte och skådespelarna är väldigt stela i sina roller.