Dune

Hela universum är beroende av kryddan som bara finns på ökenplaneten Arrakis, även känd som Dune. Kontrollen över Arrakis och kryddan som finns där innebär kontrollen över universum. En filmatisering av den kända boken.

Originaltitel Dune
Regissör David Lynch
Manus David Lynch
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Sean Young, Max von Sydow, Everett McGill, Brad Dourif, Sting, Patrick Stewart, Freddie Jones, Virginia Madsen, Dean Stockwell, Kyle MacLachlan, Linda Hunt, Jürgen Prochnow, Silvana Mangano, Jack Nance, Francesca Annis, José Ferrer, Kenneth McMillan

Skapad 2019-11-09 av jotnan
Dune är sannerligen en utstickare bland den berömde regissören David Lynchs verk. Ofta beskrivs den som en flopp, men är det verkligen en rättvis bedömning? Har Dune blivit bättre eller sämre ...   Läs mer »

STHRUDTS
2020-04-22
Börjar med en lång monolog som förklarar vad filmen handlar om. Många minnesvärda scener med Sting i metallkalsonger. Slutet är ett kapitel för sig. Måste ses om man har minsta intresse för kalkonrullar.
2018-04-28
En film som jag antagligen medvetet har undvikit under alla år, men nu var det dags. Som väntat fick man ett obegripligt snurr där det troligen inte ens var nån idé att leta röf tråd eller logik. Dune är dock inte helt utan kvaliteér då vissa scener är bra och många av effekterna känns sådär "retro-charmiga". Men det var nog tur att Lynch inte försökte sig på mer i den här genren.
2018-02-09
Nä, jag gillar inte den här filmen!!
2017-10-21
andmoreagain
2016-12-03
Lynchs sämsta film som han gärna själv vidhåller och med en berömd obegriplig handling. Har nu sett om den och jag antog att jag fattade själva ramhandligen (men kanske valde att inte bry mig om detaljerna) men den är fantastisk ospännande och tråkig, vilket blir, för mig, extra påtagligt när det kommer till ett sci-fi-äventyr. Ska även försöka mäkta med att se en fan-edit.
karlmats
2016-07-30
Jag har haft boken i bokhyllan i 15 år men ännu inte läst den. Jag spelade spelet när jag var kid och tyckte det var roligt. Varför jag inte sett filmen förrän nu vet jag inte men det var då på tiden att besöka Atreides och Harkonnens igen. Lynch är ju en märklig figur i sig så det är väl inte så konstigt att hela filmen blir en förvirrande knarktripp. Det är lite svårt att hänga med i svängarna hela tiden men det känns episkt och det är extremt snygga miljöer så handlingen blir på nåt sätt underordnad ändå. Specialeffekterna har inte åldrats väl men det kan jag leva med. Det är en värld jag känner att jag gillar och jag ser fram emot att ta tag i boken som antagligen är många gånger bättre. Efter lite velande blir det en svag 3a till slut, behöver nog se om filmen efter att ha läst boken. Det faktum att Patrick Stewart och Sean Young är med skadar inte direkt avrundningen heller.
Jamesa
2016-04-21
Skön sci-fi med skönt tempo.
Holliday
2016-01-23
Trea till originalet, en svag femma till den förlängda versionen.
Raimo_1985
2015-08-16
Härlig stundtals men jag satt tyvärr och sov mycket, var astrött. Hade jag kunnat markera att jag sett den bara hade jag gjort det. Haha tänk om Lynch hade gjort Return of the Jedi.
Noseman2005
2015-08-09
Välgjord rulle som dock spårar ur i något slags kvasi-andlighet på slutet (kan iofs vara bokens fel). Den har åldrats väl, även om det förstås har satt spår i effekterna. Stark trea. 6/10