3.8

Dune

Paul Atreides, en briljant och talangfull ung man född med ett storslaget öde, måste resa till den farligaste planeten i universum för att säkra sin familjs och sitt folks framtid. När illasinnade krafter kastas in i en konflikt över tillgången på planetens mest värdefulla råvara – ett ämne med förmåga att låsa upp mänsklighetens fulla potential – kommer bara de som övervinner sina rädslor att överleva.

Originaltitel Dune
Regissör Denis Villeneuve
Manus Denis Villeneuve, Jon Spaihts, Eric Roth
Genre Drama, Äventyr, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson, David Dastmalchian, Josh Brolin, Oscar Isaac, Zendaya, Jason Momoa, Dave Bautista, Javier Bardem, Stellan Skarsgård, Charlotte Rampling, Stephen Henderson, Sharon Duncan-Brewster, Chang Chen, Babs Olusanmokun, Michael Nardone, Souad Faress, Charlie Rawes, Oliver Ryan, Benjamin Clémentine, Gloria Obianyo, Duncan Pow

Engravadlax
2021-10-23
Visuellt slående, förfärligt manus. Alla karaktärer är skrivna helt löjligt gravitetiska, men troligtvis är det också Villeneuves skådespelarregi som brister fullständigt, då allt skådespel känns väldigt affekterat, och en del scener är verkligen genompretentiösa. Dramaturgin finns bara inte. Känns som att jag tittar på Rymd-Dunkirk eller något med extra ostig dialog. Oerhört snygg, men i övriga avseenden så dålig att inte ens det kan rädda den.
quelnightmare
2021-10-19
Timothée Chalamet utmärker sig som rymdprinsen Paul Atreides i Denis Villeneuves spektakulära widescreen-epos. Alltid värt att göra ytterligare ett försök på det litterära odjuret som är 'Dune'.
Afflicter
2021-10-13
I genren rymdopera hittar man knappast något mäktigare än Villeneuves Dune, även om det här bara är del ett. Storskaligt, pompöst och riktigt passligt pretto. Filmens största problem ser också ut att komma från det faktum att det är regissörens drömprojekt. För en oinsatt, dvs. någon som inte har läst boken, är det nästan ett komplett mysterium varför Atreides går ett så tragiskt öde till mötes. Det hade räckt med lite flygande text i början för att man ska vara införstådd med vad de högre makterna har i kikaren. Det ser helt enkelt ut som att Villeneuve har glömt bort en så viktig detalj.
TheHerminator
2021-10-11
Dune förtjänar verkligen en sådan här filmatisering! Också väldigt trogen boken i bar tonvikten ligger och i enskilda repliker och scener. På ett sätt oklart just nu vilken verkshöjd filmen i sig har men på magkänsla räcker det faktiskt till en fyra.
Ghostface
2021-10-10
En positiv överraskning som jag var rädd skulle vara alltför influerad av de nya Star Warsfilmerna. Välspelad men underhållande, typ som Game of Thrones i rymden. Filmens mörka ton gjorde detta till mer eller mindre än 15-rulle fast med 11-årsgräns. Det är lika bra att köra fullt ut om man ändå vill gå i den riktningen. Svårt att bedöma denna när man vet att det kanske kommer uppföljare. Det blir tråkigt om varenda storfilm som görs blir inledningen till minst en trilogi.
bauster
2021-10-07
Årets instagram-film. Här finns det ostsås så det räcker och blir över!
karlmats
2021-10-05
En film jag har väntat väldigt länge på som har alla ingredienser för att skapa ett mästerverk. Villeneuve vid spetsen och en cast som är så stjärnskimrande att förväntningarna inte kunde vara annat än skyhöga. Jag gillar boken och jag gillar t.o.m. Lynchs skruvade version trots att den har blivit genomsågad. Visuellt är det ett mästerverk, de storslagna vyerna över stad och öken är onekligen maffiga. Chalamet är född för att spela den här rollen och både Stellan, Rebecca Ferguson och Oscar Isaac är helt rätt för sina roller. Zendaya kommer säkert att bli det också när hon får lite mer att göra i uppföljaren som väl ändå kommer att göras? Boken är inte speciellt lång, men den är ganska invecklad och trots speltiden och uppdelningen i två filmer saknar jag mycket av det som gjorde den så pass fascinerande. Villeneuve hinner inte förklara speciellt mycket av världen och de spännande intrigerna skippas till stor del till förmån för storslagna visuella scener. Det finns ledtrådar här och där, men jag hade gärna sett en lite annan balans mellan politiskt rävspel och mer fysiska scener. Någon beskrev Villeneuve som en av de mest humorlösa regissörerna idag, jag gillar honom och hans filmer, men kanske ligger det en poäng i det ändå. Kanske är det därför jag har så otroligt svårt att ge karln en 4a trots att han är en av mina favoritregissörer sett till hela portföljen. Jag sitter som klistrad under 2 timmar och 37 minuter i biostolen, men ändå är det nånting som gnager när jag kliver ut i nattmörkret, det var pampigt och bra, men jag blev inte så waowad som jag hade hoppats. Det är absolut en 3a, men innan jag ser helheten är det tyvärr inte mer. Hoppas verkligen att uppföljaren kan skapa en helhet värdig boken, Villeneuve har det väl ändå i sig?
Ful_fisk
2021-10-05
Snyggt och välgjort och en fröld för framför allt öronen. Men jag blev aldrig riktigt engagerad i storyn, karaktärerna kändes ganska stela och spelades överlag över (varför är det så ofta så i science fiction-filmer?) och riktigt spännande blev det inte riktigt heller. Tyckte Villeneuve fram tills den lite för sega och stela Blade Runner 2049 höll en bra nivå på sina filmer utan att aldrig riktigt bli en mästare. Den här fortsätter dessvärre lite i Blade Runner 2049s fotspår och är lite för seg och lite för oengagerande, med ett par actionklichéer inbakade i det lite för allvarligt spelade rymddramat. Originalfilmen var David Lynch var givetvis en kalkon av rang, och på det planet är detta en tveklöst bättre film. Men det var också en ganska axelryckande film. De kanske bara skulle ha hållit ett ordentligare tempo och pressat in del två också, så att det inte blivit så segdraget. Nu velar jag mellan godkänt och inte godkänt, och det får nog landa åt det negativa hållet. Synd, men jag tyckte inte heller direkt illa om filmen. Som sagt, något av en axelryckning.
Tobbiee
2021-10-05
Otroligt snygg och välgjord, ljudet och fotot var bland det bästa jag sett på mycket länge! Satt och njöt hela filmen genom, nästan så att jag fick Sagan om Ringen rysningar. Nej jag har varken läst eller sett originalen men kände ändå att en ny värld skapades framför mig utan några större svårigheter att hänga med i. Finns några sämre lagda rollbesättningar och lite avsaknad utav bakgrundshistorik till vissa utav karaktärerna men det var absolut ingenting som jag där och då noterade och störde mig på. Utan precis som jag nämnde ovan fick jag känslan utav att vara del utav en helt ny värld som känns både intressant och spännande. Ser starkt fram emot nästkommande film. 5an är snäll men ändå välförtjänt!
jezebel
2021-10-04
Stor besvikelse. Roller och relationer broderas inte ut alls vilket gör filmen platt och anonym.