3.7

Dune: Part Two

Del två i trilogin Dune, baserad på sci-fi-romanerna av Frank Herbert. Paul Atreides förenar sig med Chani och Fremen på en hämndfylld krigsstig mot konspiratörerna som utplånade hans familj. När han ställs inför valet mellan sitt livs kärlek och universums öde måste han kämpa för att förhindra en fruktansvärd framtid som bara han kan se.

Originaltitel Dune: Part Two
Alternativ titel Dune 2
Regissör Denis Villeneuve
Manus Denis Villeneuve, Jon Spaihts, Frank Herbert
Genre Äventyr, Science Fiction
Skådespelare Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Stellan Skarsgård, Javier Bardem, Josh Brolin, Austin Butler, Florence Pugh, Dave Bautista, Christopher Walken, Lea Seydoux, Charlotte Rampling

yrkeschaufföre
2024-04-19
Jag blev bjuden på filmen eftersom jag blev sur i slutet av förra filmen när det visade sig vara en del ett! Å nu ca två timmar in inser jag att detta inte heller är avslutet, då blev jag återigen lite sur. Den är oerhört snygg med ovanliga karaktärer men det borde gått att berätta detta effektivare eller i en tydligare seriestruktur. En stark tvåa ändå, dvs. godkänd.
Engravadlax
2024-04-09
Fortsatt snyggt, men lika ostigt och innehållslöst som första filmen. Det är fortfarande helt omöjligt för mig att bry mig om de här endimensionella karaktärerna. Jag har inte läst böckerna, men jag hoppas att de är bättre skrivna än det här manuset. Jag tror Chalamet och Zendaya är dessutom alldeles för svaga skådespelare för att spela så här centrala roller.
flaxy
2024-04-07
Såg den med kadI på Riggan i sköna stolar. Åt butter popcorn & bacon snacks till.
dani
2024-03-26
Här föll det plötsligt som en sten. Att IMAX har puckad personal som inte förstår sig på ljud var kraftigt distraherande. Öronproppar och har fortfarande ont i huvudet...helt stört. För den som läst boken ser man så många problem den här gången. Jessica är äntligen Jessica. Chani är förvandlad till en trotsig 14-åring. Nu kan det gå hur som helst med tvåan. Fan Denis...varför?! Trist. Väldigt trist.
Björkman
2024-03-26
En bra uppföljare och fin visuellt, men några snäpp sämre än sin föregångare och med färre och färre karaktärer som framstår som sympatiska. En typisk mellanfilm med mycket action, men där det saknas en del djup. Stabil trea.
Pari
2024-03-24
Det känns som att jag läser ut hela boken fortare än vad dessa 3 timmar gör i berättandet. Trots det följs inte boken så bra och massor av viktiga element tas inte upp för att kunna förstå helheten i des mening och universum. Sedan som så vanligt har egna påfynd gjorts med karaktärerna och berättelsen.
Commandante
2024-03-11
Galet bra film. Villeneuve förvaltar storyn väldigt väl.
HerrNenne
2024-03-11
Nä, det blev inte bättre. Det blev faktiskt snarare sämre. Nästan tre timmar, ändå känns det som att dom skippar saker i storyn. Skådespelarinsatserna är närmast usla. Nej tack.
AugustDellert
2024-03-11
Villeneuve är en riktig visionär och tveklöst en av vår tids största audiovisuella konstnärer.
Ghostface
2024-03-10
Det har alltid funnits något trubbigt hos den här regissören, inget är någonsin dåligt men den där fingertoppskänslan saknas. Därför var Dune 1 en oväntat positiv upplevelse. Här missar han ett öppet mål genom att fokusera på upprepande actionscener och ökenvyer istället för att fortsätta låta oss komma nära inpå karaktärerna och konflikterna i stil med Game of Thrones. Att utmåla slutet som en sorts mellanfilm i en trilogi är ett exempel på vilken dålig tajming han har. Samtidigt är detta inte en dålig film.