2.7

Jeannette: Jeanne d'Arcs barndom

Året är 1425, Frankrike. Mitt under det hundraåriga kriget tar den 8-åriga Jeannette hand om sina får i den lilla byn Domremy. En dag berättar hon för sin vän Hauviette hur hon inte längre orkar stå ut med allt lidande engelsmännen bringar. Nunnan Madame Gervaise försöker resonera med den unga damen men Jeannette är redan redo att kämpa för att rädda själar och fria det franska kungadömet. Hennes tro kommer att bära henne mot målet, att bli Jeanne D?arc.

Originaltitel Jeannette, l'enfance de Jeanne d'Arc
Alternativ titel Jeannette: The Childhood of Joan of Arc
Regissör Bruno Dumont
Manus Bruno Dumont
Genre Drama, Komedi, Musikal, Fantasy, Krig, 2010-tal
Skådespelare Lise Leplat Prudhomme, Jeanne Voisin, Lucile Gauthier, Victoria Lefebvre, Aline Charles, Elise Charles, Nicolas Leclaire, Gery De Poorter, Régine Delalin, Anaïs Rivière, Kyliann Maréchal Tellier, Malone Leroy, Maxime Boulanger, Jonathan Leguen

KyLLo
2018-03-14
En annorlunda och experimentell musikal som man nog inte ska ta för seriöst. Den är filmad i en mycket naturskön miljö. Många av skådisarna är barn och de flesta statisterna är levande djur. Det blir dialog, sång, dans och akrobatik. Att det låter falskt här och där är lite synd, men samtidigt finns det något äkta och folkligt i det. Det här är också en charmig musikal som tar ut svängarna rejält och blandar det historiska och strikta med det moderna och lössläppta. Emellanåt när alla bitar på plats blir resultatet fantastiskt. Jag är imponerad av hur bra barnen hanterar replikerna, och deras närvaro framför kamerorna.