3.5

Eastern Promises

Anna är en idealistisk ung barnmorska som inte skyr några medel för att ta reda på sanningen om en rysk flicka som dör i hennes armar under en förlossning. De enda ledtrådarna som Anna har är innehållet i flickans handsväska - en dagbok och en tändsticksask. Det hela leder Anna rätt till den ryska maffians innersta kretsar där hon presenteras för dess nyaste medlem Nikolai. Vad Anna inte har en aning om är att Nikolai är den som tar hand om "det som blir över", det vill säga, han är mannen som säkerställer att lik är omöjliga att identifiera och som ser till att mördarna inte går att spåra. För att göra det hela ännu värre visar det sig att dagboken Anna har tagit hand om innehåller bevis mot Nikolais chef, samtidigt som det i den finns information som kan hjälpa till att rädda livet på många människor.

Originaltitel Eastern Promises
Regissör David Cronenberg
Manus Steven Knight
Genre 2000-tal, Thriller, Kriminalare
Skådespelare Viggo Mortensen, Naomi Watts, Vincent Cassel, Armin Mueller-Stahl, Sinéad Cusack, Donald Sumpter, Jerzy Skolimowski, Mina E Mina, Raza Jaffrey, Josef Altin, Sarah-Jeanne Labrosse, Tereza Srbová, Tamer Hassan, Tatiana Maslany (röst)

Skapad 2019-12-08 av rikirock
Barnmorskan Anna som spelas av Naomi Watts (The ring, King Kong) dras in i en farlig härva när en ung kvinna dör i hennes armar under sin förlossning och lämnar en liten flicka efter sig. Hon sky...   Läs mer »

Skapad 2019-12-07 av kadaver
I ett regnigt London en kväll sitter en man hos sin barberare. Samtidigt kliver en höggravid, blödande flicka, vädjandes för hjälp, in i en närutik. Mannen dör, flickan dör, barnet överlever...   Läs mer »

2017-10-31
Överskattad
Genstruktur
2017-10-30
Majgadd, den långhåriga mannen i folkdräkt som spelar dragspel och sjunger.
RustyFilm
2016-12-07
Det här thrillerdramat handlar om den ryska maffian i London. De av Cronenberg (regissör) ganska så hårt utmejslade karaktärerna spelas väl av väl valda skådisar, t.ex. Viggo Mortensen, Naomi Watts och Vincent Gassel. Mästerligt foto
92axha10
2015-10-18
Cronenberg vet hur man tar en mörk ton och får det att fungera. Svårt att sätta ord på det hela men kort sagt så är detta en spännande och gripande film.
Zipper
2015-05-30
Cronenberg var länge en regissör jag ogillade, men efter A History of Violence och nu Eastern Promises måste jag verkligen omvärdera honom. Supertajt och spännande thriller av hög kvalitet!
Taandborste
2015-03-08
Ganska intressanta karaktärer, trots att det ibland kan kännas lite väl stereotypsikt och Viggo är ju ganska cool som Nikolai. Men tycker att historien aldrig utvecklar sig speciellt mycket.
Raimo_1985
2015-02-25
Fjärde filmen jag ser av Cronenberg och den visar en för mig ny sida i hans filmskapande. Inte så mycket kroppsskräck här, eller ja några avskurna halsar och därmed massa blod, och en ändlös grov slagsmålsscen med massa ultravåld och en supermänniska som överlever det utan problem. Men aja, jag tycker utöver den långa fighten att det är en jättebra film. Mänsklig. Dessutom hänger jag nu äntligen med på att det är denna film som min arbetskamrat sedan åtta år baserar alla sina rysk-brittisk eller rysk-amerikanska stereotyper på. Men det brukar ta ett tag innan jag fattar. Viggo Mortensen gör sin roll svinigt bra. Jag gillar också att det är en maffiafilm som inte är tre timmar utan bara nittiosex minuter. Jag ser gärna mer av Cronenberg, ja jag vill se allt.
RobinsTaste
2014-12-27
Lite svagare trea. Bra mysterie och karaktärisk uppbyggnad. Men känns inte som Cronnenbergs bästa.
2014-12-19
2007-års bästa film! Ja, ni läste rätt! Nu skulle jag behöva skriva mycket mer än som får plats här för att berätta varför men jag får väl helt enkelt skapa en tråd med namnet: 2007-års bästa film! Jag kan dock säga här att jag älskar filmens realism som tar mig bort från specialeffekter och fantasi och in i människans natur. Väldigt sevärt! 5-
santiago
2014-12-18
Riktigt bra film med grymma skådespelarinsatser.