3.4

Eddie Coyles kompisar

Eddie har många vänner. Men vilka av dem kan han verkligen lita på? Han är en småbrottsling som ska åka in på två år. Men för att slippa fängelsetid, går han med på att tjalla på en vapenhandlare. Samtidigt fixar han vapen från honom åt sina bankrånarvänner. Men det finns en till tjallare, så vem får skulden?

Originaltitel The Friends of Eddie Coyle
Regissör Peter Yates
Manus Paul Monash
Genre Thriller, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Robert Mitchum, Peter Boyle, Richard Jordan, Steven Keats, Alex Rocco, Joe Santos, Mitch Ryan, James Tolkan, Jack Kehoe

goeran
2016-04-08
Peter Yates The Friends of Eddie Coyle från 1973, efter George V. Higgins roman med samma namn, förmedlar väldigt exakta och realistiska bilder från Bostons undre värld (och Robert Mitchum är lysande i rollen som Eddie). Det är en väldigt sevärd och intressant story (det märks att George V. Higgins hade arbetat både som åklagare och försvarsadvokat) men förmodligen inget för den som förväntar sig traditionell action.
Dutch
2013-08-13
Det känns som Ben Affleck inspirerats av denna till att göra The Town, härlig heist/action och en fin Boston-dialekt på Mitchum.
DonActive
2010-05-29
Mycket bra historia och ett nästan lika bra framförande. Utmärkta skådisar och de naturligt sköna 70-tals miljöerna är ett stort plus. Gillar verkligen sista kvarten som knyter ihop alltsammans på ett bra sätt. Stark fyra.
Malfunction
2009-05-04
Det finns mycket att gilla i denna hårda film med bra skådisar och sköna Boston-miljöer, tyvärr saknar den lite driv och slutet är inte helgjutet. Stark trea i alla fall.
Czechflash
2003-12-09
Tycker att historien är ganska intressant, men jag saknar spänning i filmen. Den dyker upp ett par gånger under bankrånen/kidnappningarna, men det saknas en spännande upplösning (även om slutet är bra och överraskande).