Eden Lake

Det unga paret Jenny och Steve planerar att tillbringa en romantisk weekend tillsammans vid en idyllisk sjö i skogen. Friden störs dock av ett gäng barn och ungdomar som trakasserar dem.

Originaltitel Eden Lake
Regissör James Watkins
Manus James Watkins
Genre Skräck, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Finn Atkins, Kelly Reilly, Shaun Dooley, Michael Fassbender, Bronson Webb, Tom Gill, Thomas Turgoose, James Burrows, James Gandhi, Humayn Hunter, Jack O'Connell

Skapad 2019-11-26 av Anonym
Ett relativt ungt par, Steve och Jenny, bestämmer sig för att semestra lite på den engelska landsbygden. En speciell plats är i åtanke, nämligen ett gammalt vattenfyllt stenbrott som Steve spend...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av Elemental
Jenny (Kelly Reilly) och Steve (Michael Fassbender) bestämmer sig för att semestra vid den idylliska sjön Eden Lake. Det börjar som en trivsam romantisk helg, men paret stöter på en grupp vulgä...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av Denfilmgalne
Jag har sett filmen Eden Lake och skall nu skriva en recension om den. Början av filmen var riktigt trevlig, och miljön som början utspelade sig i var riktigt trevlig. Hade filmen varit ett drama h...   Läs mer »

92axha10
2018-04-27
Effektiv skräck som visar att mänsklig ondska kan vara riktigt skrämmande. Det sagt lider den av många typiska klichéer som den här typen av filmer har.
2017-08-29
Det här är bra grejer!
RustyFilm
2016-12-09
Det som gör mest intryck på mig i det här är gestaltningen av ungdomsgänget (som terroriserar sin omgivning). Deras otäcka våldshandlingar och psykiska förtryck är skickligt skildrat och väl utfört skådespelerimässigt. Med huvudrollerna (det campande paret Kelly Reilly och Michael Fassbinder) är det däremot helt tvärt om. Här gäller ett mycket ologiskt manus och värdelöst skådespeleri.
Valarn
2016-07-04
3/6. Tyvärr följer Eden Lake samma mall som så många andra semi-skräckisar: stark första hälft men skakig (spårad) därefter.
sawa
2016-05-26
Spännande emellanåt, lite obehaglig här och där. Irriterande och ibland komiskt med "Steve" och hans ologiska och klantiga agerande. Ruttna ägg i alla ära, men är det inte lite väl många i filmen? Olustigt slut, och ganska låg trovärdighet på filmen. Flugornas herre?
AlbinWesley
2016-04-17
En mix av Den sista färden och Funny Games, fast utan samma udd som sina föregångare. Men det är en väldigt välgjord thriller, oerhört nervig. Tyvärr spårar det ut en del och övergår i en katt-och-råtta-lek som förvisso är alltjämt obehaglig, men inte överdrivet raffinerad.
silvertrain
2015-10-07
En bra och riktigt känslomässig film! Väcker mycket obehag hos tittaren! Just för att den är så realistisk och trovärdig! För sånt här kan ju verkligen inträffa (och har inträffat i verkligheten)! Och jag tycker inte heller att den spårar ur något direkt. Barn kan verkligen vara onda monster! Och den yngsta i det här gänget är väl inte äldre än typ 12/13 år! Och ändå finns det ännu yngre barn som kan hitta på hemskheter! Grupptryck kan verkligen leda till oerhörda konsekvenser! Jag hoppas att många som ser den här filmen får sig en tankeställare! Får en stark trea!
kanemura
2015-05-12
Relativt spännande och jag blev känslomässigt involverad på ett sätt jag inte ofta blir. Jag ville verkligen att antagonisterna skulle få så mycket soö som möjligt till slut. En kommentar nedan om hur "curlade rikemansbarn" som utför sånt här i Funny Games är mer realistiskt än att några skitungar i en engelsk arbetarklasshåla skulle göra det, är en logik jag absolut inte förstår och aldrig kommer förstå.
LaszloKovacs
2015-01-20
Thatchereran skapade förutom privatiseringshysteri och stora löneklyftor dessutom ett förakt för underklassen och naturligtvis ett löjeväckande knäfall för överklassen... De här fenomenen tydliggörs i engelsk underhållning. Knäfallet för överklassen i Downton Abbey och The King's Speech (som dessutom innehöll ren historieförfalskning, Mrs Simpson var inte riktig "upperclass" och skulle därför degraderas till tysk spion, horribelt tilltag i en till synes harmlös komedi)... De senaste exemplen på engelskt förakt för underklassen är det svinaktiga alstret "Harry Brown" (2009) med Michael Caine i huvudrollen och även "Eden Lake" (2008)... Det är till skillnad från "HB" en riktigt välgjord thriller med en vacker hjältinna och hennes något snarstuckne friare (Fassbender) som (i likhet med det medelålders gubbgänget i "Den sista färden" 1972) ska avnjuta ett naturskönt område innan det byggas ut och moderniseras... Då kommer den obildade underklassen och förstör alltsammans. 1972 kunde fattiga människor fortfarande besitta någon sorts värdighet men inte i England 2008. Det vackra akademikerparet stöter helt enkelt på ett gäng galna hundar i människoförklädnad... Jag köpte och såg filmen just för att den är så omdiskuterad (inte minst här på FT). Först som sist går den inte att jämföra med Funny Games (1997) där det mera trovärdigt handlar om söndercurlade rikemansungdomar som bär sig illa åt eftersom de bär på den välbeställdes övermänniskoideal, en sjukdom som alltid följt med rikedom... Tvärtom vädras ett totalt förakt mot underklassen. Det sparkas nedåt i varenda scen och eskalerar i absurdum... Men detta till trots ger jag filmen en välförtjänt 3:a i betyg. Det är som sagt en välgjord thriller med en vacker hjältinna!
F-M-J
2015-01-19
Irritationen över saknaden av rationella beslut bidrar till spänning men lämnar samtidigt en frustation som gör att upplevelsen blir svår att ta in. Som sagt så trimmas naglarna ner en bit och man rycks med i händelseförloppet. Det är ett givetvis ett plus, eftersom det är en av huvud anledningarna man valt att se filmen. Men när man hittar luckor överallt i manuset och allt blir sådär överdrivet långsökt så blir upplevelsen lite haltande. En svag tvåa.