2.3

Edith Cavell

Den brittiska sjuksköterskan Edith Cavell jobbar på ett litet privatsjukhus i det tyskockuperade Bryssel under första världskriget. När sonen till en nyligen avliden patient flyr från ett tyskt krigsfängelse hjälper Edith honom att fly tillbaka till sitt hemland Holland. Detta leder till att Edith, en lokal societetskvinna, sonens farmor och många andra skapar en organisation för att hjälpa belgiska, franska, brittiska och andra soldater att också fly. Tyskarna är dock inte sena att upptäcka dem.

Originaltitel Nurse Edith Cavell
Alternativ titel I döden för flyktingar
Regissör Herbert Wilcox
Manus Reginald Berkeley, Edith Cavell, Michael Hogan
Genre 30-tal, Drama
Skådespelare Anna Neagle, Edna May Oliver, George Sanders, May Robson, Zasu Pitts, H B Warner, Rex Downing, Jimmy Butler, Halliwell Hobbes, Robert Coote, Fritz Leiber

goeran
2012-07-22
Herbert Wilcox film Nurse Edith Cavell från 1939 är en rätt traditionell biopic om den berömda sjuksköterskan och hjältinnan (verksam i Bryssel) som tyskarna dömde för förräderi och avrättade i oktober 1915. Filmen lever främst på Anna Neagles insats i huvudrollen som Edith Cavell men George Sanders som kapten Heinrichs och Edna May Oliver som grevinnan de Mavon är också sevärda.