BETYG
3.9
av 5
3.9
av 5
Efter bröllopet
Jacob arbetar på ett barnhem i Indien. Han är dansk, men har inte varit bosatt i hemlandet på tjugo år. Nu hotas barnhemmet av nedläggning på grund av dålig ekonomi. Helt oväntat blir Jacob en dag kontaktad av Jörgen, en mycket rik företagare i Köpenhamn, som erbjuder sig att donera en stor summa pengar för att därmed rädda institutionen. Jörgens enda krav är att Jacob måste resa hem till Danmark för att skriva under alla papper. Efter ett möte med sin välvillige mecenat, blir Jacob också inbjuden till dennes dotters bröllop...
Originaltitel | Efter brylluppet |
Alternativ titel | After the Wedding |
Regissör | Susanne Bier |
Manus | Anders Thomas Jensen |
Genre | Drama, 2000-tal |
Skådespelare | Mads Mikkelsen, Rolf Lassgård, Sidse Babett Knudsen, Stine Fischer Christensen, Mona Malm, Christian Tafdrup, Niels Anders Thorn, Julie R Ølgaard, Claus Flygare, Ida Dwinger, Neel Rønholt |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 4857 |
Filmnummer | 40478 |
Recensioner
Susanne Bier, Danmarks mest svenskvänliga regissör, tar ännu en gång plats på bioduken och sin vana trogen är det ett rejält genrespektakel hon bjuder på. För Bier tycker om att rama in sina ... Läs mer »
Kommentarer
Susanne Bier hade verkligen en fantastisk streak där på 00-talet. Jag tycker inte att denna är fullt lika bra som Älskar dig för evigt och Bröder, men det är fortfarande väldigt bra, och av ungefär samma anledningar. Bier har en fenomenal förmåga att ta en historia som på papperet kan uppfattas som väldigt skriven och få den att kännas helt naturlig. Filmen ger oss mångbottnade karaktärer, fantastiskt skådespeleri och intressanta moraliska frågeställningar. Det här är riktiga människor med allt vad det innebär i positiv och negativ väg, och det lämnas mycket att diskutera och fundera kring efteråt
Uppskattade det här mer denna gång, vilken klass det är på regi och skådespel. Det finns ett djup som får alla känseltrådar att reagera, samtidigt som allt på alla nivåer är så genomtänkt så känns det bara naturligt. En kombination som egentligen inte borde gå, men Bier är just rätt person för det. Det finns så mycket här att upptäcka om människors beteende och psyke, med fel och brister, fördomar som kan komma på skam eller slå in, men också medmänsklighet och värme. Det här sätter ord på så mycket, samtidigt så lagom. Den lille Neeral Mulchandani stal mitt hjärta.
Susanne Biers film om svåra val och vad som är viktig, en film om livet. Skådespeleriet tillsammans med regin bär denna film. Det emotionella djupet är hissnande. Samtliga centrala skådespelare imponerar. Mads Mikkelsen gör det han är så fenomenal på: en gestaltning av den ordinära, sårbara människan med en statisk uttrycksfullhet som är så laddad och intensiv. Till och med den ofta buffliga valrossen Rolf Lassgård imponerar. Starkast lyser dock Stine Fischer Christensen i sin roll som välvillig, sanningssökande dotter. Det finns några scener då reglagen slår över på 11, men eventuella diskussioner om överspel kommer emellertid på skam tack vare det högklassiga skådespeleriet och den skrupulösa regin. Klippningen andas ibland Lars von Trier; hetsig, kantig och snabb. Många makrobilder på ansikten under affekt, närbilder som porträtterar själen. Kontraster som kolliderar: lycka & skuld, kärlek & svek. Där den genomsnittliga Hollywood-filmen erbjuder melodramatiska krokodiltårar har dansk film, i synnerhet denna film, en förmåga att skapa känslomässiga avgrunder som svindlar och berör. Danmark regerar!
Fantastiskt skådespeleri och intressant historia. Tog flera oväntade vändningar.
Susanne Bier vet hur man gör film. Fritt från krusiduller och utan att krångla till det går hon rakt in på kärnan, pekar på det viktiga och skapar känslostark meningsfullhet. Sedan kryddas det med små frön om annat väsentligt angående den position människan och världen befinner sig i. Fint!
En av dom mest gripande filmer jag någonsin sett.
Såg om efter kanske 10 år. Rent estetiskt inget vidare men den är stark. Scenen, "dödsdansen", i slutet med efterföljande samtal i sovrummet var magnifikt.
Löjligt att ge denna värdelöst filmen full pott!!!
Stor och mångbottnad film med en makalös Lassgård och en ytterst skarp Mikkelsen. inte helt enkel på något sätt men jag känner aldrig så mycket som vissa delar av filmen hade behövt. Fyran är minst sagt solklar men inte så stark som den kanske egentligen förtjänar.
Ett känslomässigt familjedrama helt befriat från skurkar. Susanne Bier står får regin och det jobbet liksom fotot sköts utmärkt. Manuset däremot kunde kanske ha tagit det hela lite längre (kanske en annan väg också). Men det är bra film, helt klart.