3.9

Efter bröllopet

Jacob arbetar på ett barnhem i Indien. Han är dansk, men har inte varit bosatt i hemlandet på tjugo år. Nu hotas barnhemmet av nedläggning på grund av dålig ekonomi. Helt oväntat blir Jacob en dag kontaktad av Jörgen, en mycket rik företagare i Köpenhamn, som erbjuder sig att donera en stor summa pengar för att därmed rädda institutionen. Jörgens enda krav är att Jacob måste resa hem till Danmark för att skriva under alla papper. Efter ett möte med sin välvillige mecenat, blir Jacob också inbjuden till dennes dotters bröllop...

Originaltitel Efter brylluppet
Alternativ titel After the Wedding
Regissör Susanne Bier
Manus Anders Thomas Jensen
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Mads Mikkelsen, Rolf Lassgård, Sidse Babett Knudsen, Stine Fischer Christensen, Mona Malm, Christian Tafdrup, Niels Anders Thorn, Julie R Ølgaard, Claus Flygare, Ida Dwinger, Neel Rønholt

Skapad 2019-12-04 av crawler
Susanne Bier, Danmarks mest svenskvänliga regissör, tar ännu en gång plats på bioduken och sin vana trogen är det ett rejält genrespektakel hon bjuder på. För Bier tycker om att rama in sina ...   Läs mer »

Valarn
2020-02-05
Såg om efter kanske 10 år. Rent estetiskt inget vidare men den är stark. Scenen, "dödsdansen", i slutet med efterföljande samtal i sovrummet var magnifikt.
2018-02-25
Löjligt att ge denna värdelöst filmen full pott!!!
2016-12-24
Stor och mångbottnad film med en makalös Lassgård och en ytterst skarp Mikkelsen. inte helt enkel på något sätt men jag känner aldrig så mycket som vissa delar av filmen hade behövt. Fyran är minst sagt solklar men inte så stark som den kanske egentligen förtjänar.
RustyFilm
2016-12-07
Ett känslomässigt familjedrama helt befriat från skurkar. Susanne Bier står får regin och det jobbet liksom fotot sköts utmärkt. Manuset däremot kunde kanske ha tagit det hela lite längre (kanske en annan väg också). Men det är bra film, helt klart.
BrutusBeefcake
2016-02-13
Tycker att filmen är otroligt stark hela vägen. Finfint drama som engagerar! Jag vill ge ett extra plus till musiken, som var helt fantastisk och gav filmen det där lilla extra. (11/15)
Korben_Dallas
2015-07-01
De två danska hivudbrudarna är vackra troll. Egentligen ser jag ingen mening i att skriva såna subjektiva grejer för de ger ju ingen nåt. Fast tycker man att kvinnor är som vackrast när de gråter får ni ju många goa scener ;)
AlbertSpica
2015-05-23
Börjar ok men blir bättre o bättre, kom en del tårar den sista halvtimmen. Lassgårds bästa prestation och den bästa filmen jag sett av bier.
Mat1az
2015-03-23
Trodde jag hade räknat ut hela filmen när de var i kyrkan, men det visade sig bara vara en del av pusslet. Det är en välarbetad historia. Bra skådespel. Kändes aningen lång. Saknade det där lilla extra. Men överlag en bra film.
2015-01-14
Ett mycket sevärt drama från Danmark med det svenska inslaget av Rolf Lassgård i huvudrollen. Det börjar avvaktande men bara växer och växer med sin speltid. Fantastiska skådespelarprestationer och Susanne Bier visar återigen vilken kompetent regissör hon är. Under filmen senare del lyckas hon få mig att gråta och då menar jag riktigt rinnande tårar. Inte många filmer lyckas med det nuförtiden. Lassgård levererar dessutom en prestation av högre klass. Har han varit bättre?
BruceIV
2014-11-22